22
Al konden nu koepel en fraaie muur, in
later tijd gebouwd, met geen mogelijk
heid behouden blijven, het mocht aan
het volhardend streven van 'Nehalennia',
vereeniging tot behoud van Walcheren's
natuur- en stedenschoon, gelukken ten
minste te bewerken, dat op dit historisch
terrein geen clichéhuisjes met gebroken
kap werden gebouwd, doch een blok
huizen zal worden gesticht, waarvan
men mag verwachten, dat het aan rede
lijke eischen van welstand zal voldoen.
Einde bericht, waaruit blijkt dat het hier het
voormalige belastingkantoor betreft, thans
omgetoverd tot een huis vol appartemen
ten, nog altijd gesierd met de naam van
het stadspaleis van Pieter Courten en
onze zeer gewaardeerde Hortensia, Het
Groote Huys.
Het krantenbericht uit 1925 maakt duidelijk
wat er aan de hand was toen Kimpe zijn
brief schreef: wat nog resteerde van "het
ommuurde open velt" werd voor een be
langrijk deel door de overheid verpatst: er
moesten "middenstandshuisjes" komen.
Helaas was de fraaie muur aan de Pen-
ninghoeksingel met de koepel, die overi
gens niet dateerde uit de zestiende of ze
ventiende eeuw, niet te redden, maar ge
lukkig zouden er geen "clichéhuisjes met
gebroken kap" op dit historische terrein ko
men. Het betreft hier een mooie omschrij
ving van vooruitgang: het kan immers altijd
nog erger.
Over het stadspaleis Het Groote Huys, de
tuin en de bewoners valt beslist nog meer
te zeggen, maar dat is hier niet het onder
werp. Dat is de tuinmuur, en de ingezon
den brief van Reimond Kimpe.
Het schilderij dat Reimond Kimpe maakte van
uit zijn atelier aan de Heerengracht.
"Bont geblomde hoepelrokken"
Zoals eerder opgemerkt was Kimpe in
"ÜSi ft
I 1
VJZ"-- --
.1: r -/'■
J-,- - 'W'