22 Al konden nu koepel en fraaie muur, in later tijd gebouwd, met geen mogelijk heid behouden blijven, het mocht aan het volhardend streven van 'Nehalennia', vereeniging tot behoud van Walcheren's natuur- en stedenschoon, gelukken ten minste te bewerken, dat op dit historisch terrein geen clichéhuisjes met gebroken kap werden gebouwd, doch een blok huizen zal worden gesticht, waarvan men mag verwachten, dat het aan rede lijke eischen van welstand zal voldoen. Einde bericht, waaruit blijkt dat het hier het voormalige belastingkantoor betreft, thans omgetoverd tot een huis vol appartemen ten, nog altijd gesierd met de naam van het stadspaleis van Pieter Courten en onze zeer gewaardeerde Hortensia, Het Groote Huys. Het krantenbericht uit 1925 maakt duidelijk wat er aan de hand was toen Kimpe zijn brief schreef: wat nog resteerde van "het ommuurde open velt" werd voor een be langrijk deel door de overheid verpatst: er moesten "middenstandshuisjes" komen. Helaas was de fraaie muur aan de Pen- ninghoeksingel met de koepel, die overi gens niet dateerde uit de zestiende of ze ventiende eeuw, niet te redden, maar ge lukkig zouden er geen "clichéhuisjes met gebroken kap" op dit historische terrein ko men. Het betreft hier een mooie omschrij ving van vooruitgang: het kan immers altijd nog erger. Over het stadspaleis Het Groote Huys, de tuin en de bewoners valt beslist nog meer te zeggen, maar dat is hier niet het onder werp. Dat is de tuinmuur, en de ingezon den brief van Reimond Kimpe. Het schilderij dat Reimond Kimpe maakte van uit zijn atelier aan de Heerengracht. "Bont geblomde hoepelrokken" Zoals eerder opgemerkt was Kimpe in "ÜSi ft I 1 VJZ"-- -- .1: r -/'■ J-,- - 'W'

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2016 | | pagina 24