Reacties criminele procesdossiers van de diefstal en de gifmoord, en op kranten uit 1901." Dat vind ik als historicus toch wat te ma ger. Vermoedelijk zal voor de lezers van De Wete het laatste verhaal in deze bundel het meest interessant zijn. Het is getiteld 'Moordlied' en behandelt de moord op een meisje door de Middelburgse Sara Janse Geldof, die gehuwd was met de vrachtrijder Pieter Huijs- soon. De moord vond plaats in 1838 en kwam in De Wete al eens aan bod. Kort gezegd komt het erop neer dat Sara grote schulden had en zelfs de sieraden van haar dochtertje had beleend. Ze wist (in een vlaag van ver standsverbijstering?) niets anders te bedenken dan het dochtertje van een groenteboer naar binnen te lokken, haar te vermoorden en haar van haar sieraden te ontdoen. De vreselijke gebeurtenis kwam al snel aan het licht. Sara werd gepakt, be recht en ter dood veroordeeld. De executie werd op de Groote Markt van Middelburg voltrokken door middel van verwurging aan een paal. Vrouwen werden uit zedelijk heidsoverwegingen niet opgehangen (want dan zou je onder hun rokken kunnen kij ken...), maar gewurgd. Sara Huijssoon-Geldof was de laatste vrouw in Zeeland die de doodstraf onder ging. De gebeurtenissen maakten destijds veel indruk; de kranten schreven erover, er werd een pamflet uitge geven en er werden zelfs moord liederen over gemaakt. Vandaar de titel van dit verhaal, dat uit het perspectief van Sara en haar dochtertje Leuntje wordt verteld en een beklemmende sfeer heeft. Peter Sijnke Steffie van den Oord, De vrouw met de bijl en negen andere moordenaressen, uitg. Atlas/Contact, Amsterdam/Antwerpen 2015, ISBN 978-90-4502-979-5, €20,- Arendsogen, vervolg In De Wete nr. 2 van april 2015 schreef Jan Moekotte over de aquarel Gezicht over het Sloe van Jan Arends uit 1783. Zijn conclusie was dat Arends hiervoor met zijn schildersezel op het eiland Wolfersdyck moet hebben gestaan. Jan Moekotte kan maar niet loskomen van deze "geneeskrachtige aquarel in tere tin ten". Hij vernam dat Arends twee jaar later, in 1785, nog een soortgelijke aquarel maakte. Ook dit werk zou zich in het Zeeuws Archief bevinden. Een behulpza me medewerker van dat archief haalde voor Jan Gezigt te Borssele, op Walcheren tevoorschijn. Ditmaal is er geen twijfel over de plaats waar Arends' schildersezel stond. Het ei land Borssele dus. De schilder volgde het zelfde 'recept' als bij Gezicht over het Sloe, mailt Jan Moekotte ons. "Zeven delen lucht, twee delen zacht en vrijwel roerloos Stefflc

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2016 | | pagina 38