37 water, een deel slik, gedempte deining, geen geluid. Dit keer liet Arends veel ver siering weg. De aquarel is daardoor leger, ruimer en naar mijn gevoel nóg heilzamer. Kijk driemaal daags tien minuten naar Ge- zigt te Borssele, op Walcheren, en je ademt vrijer." Daarom drukken wij ook deze aquarel graag af. Labedissen In de oktober-Wete 2015 schreef Jaap Beun een kort stukje over labedissen, de wollen armmoffen die door Walcherse vrouwen in klederdracht worden gedragen als het wat kouder is. Wim van der Heijden uit Kleverskerke schrijft ons dat hij daar tranen van in zijn ogen kreeg. Jaap Beuns beschrijving van de herkomst van die labe dissen berust op een "onuitroeibaar mis verstand", volgens Wim. Toen hij zich had herpakt, schreef hij maar eens op hoe het werkelijk zit. "Dominee Sjapo was recht in de leer. Van af de kansel bekritiseerde hij kerkgangers die met onbedekte hoofden zijn preek aan hoorden. Ze verstonden hem eigenlijk niet, want hij preekte in het Frans. Van dezelfde puriteinse richting was dominee Sajette. Hij ageerde sterk tegen de blote voeten van zijn toehoorders. Ook hij preekte in het Frans. Beide predikanten doen van zich horen tot op de huidige dag. "Jean de Labadie was van hetzelfde slag. Hij was een boeteprediker die in 1666 door Anna Maria van Schuurman uit Genève naar Middelburg was gehaald. Hier werd hij predikant van de Waalse gemeente en hij stond bekend als 'de boer die uit Zwit serland kwam'. Hij zou de vrouwelijke le den van zijn gemeente hebben verplicht hun blote armen te bedekken met zwarte armmoffen. Het ligt echter niet voor de hand dat Middelburgse boerinnen naar de Waalse kerk togen om daar De Labadies preken in het Frans aan te horen. In de burgermode waren armwanten of -moffen ook al veel langer bekend. Ze werden naar Gexio't te JBor&fele, op Wdlc'liereii Middelburfl* J III uemuijdcn en Veere. 1781 VlijilmfifM»» Ronmeki

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2016 | | pagina 39