Bijeenkomsten H<W daarom was de foto voor velen misschien niet herkenbaar. Ida Doorenweerd uit Vrou wenpolder is bevriend met de familie Boon, dus zij wist meteen dat het ging om de Mariahoeve. Ze maakte op een mooie najaarsdag nog gauw even een foto voor De Wete. Maar... op de valreep kwam er nog een bericht van Paul Koole uit Grijpskerke. Zijn schoonmoeder (86) heeft Adriaan Ge- schiere nog gekend en zij weet het zeker: de boer op de foto is Adriaan Geschiere, in de deur staat zijn vrouw en naast haar staan dochter Joane en zoon Krien. Aan de klederdracht te zien, en aan de gordij nen, moet de foto rond 1900 genomen zijn. De buitenheemse excursie: Industrieel erfgoed in Wallonië Op zaterdag 26 september 2015 bracht de buitenheemse excursie van de HKW ons naar beroemde waterbouwkundige werken in België nabij Bergen: het hellend vlak van Ronquières en de scheepslift van Strépy-Thieu. De nevel hangt nog laag over het land als de twee bussen om half acht aan de 170 kilometer lange tocht be ginnen. Al blijft het fris, de zon zal ons die dag niet in de steek laten. Via Antwerpen en Brussel rijden we naar Ronquières en en passant zien we het grote monument van de Slag bij Waterloo (1815), een soort piramide van zand met gras begroeid en met een leeuw in top. Deze Leeuw van Waterloo (1826) werd op bevel van koning Willem I opgericht ter ere van zijn zoon, de prins van Oranje, op de plek waar deze tij dens de slag gewond raakte. We arriveren even voor tienen aan het Zennekanaal in Ronquières, mooi op tijd voor de Ark, een omgebouwd binnenvaart schip dat ons op het hellend vlak mee- neemt. We worden opgewacht door gids André die ons gedurende de gehele vaar tocht voorziet van een overvloed aan infor matie. Het hellend vlak is niet veel meer dan een dubbele sleephelling. Op elke hel ling kan een bak water (90 meter lang, bij na 12 meter breed, 5.500 ton op 236 wie len) met schip en al naar het hogere of omgekeerd naar het lagere niveau worden getrokken. Dat gebeurt erg vernuftig, met een contragewicht dat op rails onder de bak doorschuift. We komen het contrage wicht onderweg dus tegen. De energie, no dig om het geheel in beweging te zetten wordt geleverd door het systeem zelf, een naast de helling gelegen buis waardoor het water stroomt dat een turbine aandrijft. Het hellend vlak is 1.400 meter lang, met een hellingsgraad van bijna 5 procent en over brugt een verval van 68 meter. Het vlak werd na een bouwtijd van zes jaar op 1 april 1968 opgeleverd en verving zestien sluizen op de route tussen het centrum van de mijnindustrie Charleroi, en Brussel. De binnenvaart had voorheen wel twee da-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2016 | | pagina 47