Bijeenkomsten
H<W
daarom was de foto voor velen misschien
niet herkenbaar. Ida Doorenweerd uit Vrou
wenpolder is bevriend met de familie
Boon, dus zij wist meteen dat het ging om
de Mariahoeve. Ze maakte op een mooie
najaarsdag nog gauw even een foto voor
De Wete.
Maar... op de valreep kwam er nog een
bericht van Paul Koole uit Grijpskerke. Zijn
schoonmoeder (86) heeft Adriaan Ge-
schiere nog gekend en zij weet het zeker:
de boer op de foto is Adriaan Geschiere, in
de deur staat zijn vrouw en naast haar
staan dochter Joane en zoon Krien. Aan
de klederdracht te zien, en aan de gordij
nen, moet de foto rond 1900 genomen
zijn.
De buitenheemse excursie:
Industrieel erfgoed in Wallonië
Op zaterdag 26 september 2015 bracht de
buitenheemse excursie van de HKW ons
naar beroemde waterbouwkundige werken
in België nabij Bergen: het hellend vlak
van Ronquières en de scheepslift van
Strépy-Thieu. De nevel hangt nog laag
over het land als de twee bussen om half
acht aan de 170 kilometer lange tocht be
ginnen. Al blijft het fris, de zon zal ons die
dag niet in de steek laten. Via Antwerpen
en Brussel rijden we naar Ronquières en
en passant zien we het grote monument
van de Slag bij Waterloo (1815), een soort
piramide van zand met gras begroeid en
met een leeuw in top. Deze Leeuw van
Waterloo (1826) werd op bevel van koning
Willem I opgericht ter ere van zijn zoon, de
prins van Oranje, op de plek waar deze tij
dens de slag gewond raakte.
We arriveren even voor tienen aan het
Zennekanaal in Ronquières, mooi op tijd
voor de Ark, een omgebouwd binnenvaart
schip dat ons op het hellend vlak mee-
neemt. We worden opgewacht door gids
André die ons gedurende de gehele vaar
tocht voorziet van een overvloed aan infor
matie. Het hellend vlak is niet veel meer
dan een dubbele sleephelling. Op elke hel
ling kan een bak water (90 meter lang, bij
na 12 meter breed, 5.500 ton op 236 wie
len) met schip en al naar het hogere of
omgekeerd naar het lagere niveau worden
getrokken. Dat gebeurt erg vernuftig, met
een contragewicht dat op rails onder de
bak doorschuift. We komen het contrage
wicht onderweg dus tegen. De energie, no
dig om het geheel in beweging te zetten
wordt geleverd door het systeem zelf, een
naast de helling gelegen buis waardoor het
water stroomt dat een turbine aandrijft. Het
hellend vlak is 1.400 meter lang, met een
hellingsgraad van bijna 5 procent en over
brugt een verval van 68 meter. Het vlak
werd na een bouwtijd van zes jaar op 1
april 1968 opgeleverd en verving zestien
sluizen op de route tussen het centrum
van de mijnindustrie Charleroi, en Brussel.
De binnenvaart had voorheen wel twee da-