47
dat hij zwaar werd beschadigd toen een
opgehaalde sluisdeur voortijdig neerviel op
een binnenvaartschip. De belangstelling
voor dit industriële erfgoed heeft wel voor
komen dat het oude Centraal Kanaal werd
gedempt.
We keren terug naar het nieuwe kanaal, in
feite een lang aquaduct, en vervolgen
zien het landschap en de rivier die we
straks weer zullen bevaren recht onder ons
liggen, toch wel een tamelijk bizar beeld.
Zo zakken we met schip en al weer af van
het Plateau van Henegouwen. Beneden
gekomen, verlaten we de Ark. De bussen
staan klaar om ons naar Bergen te bren
gen.
onze weg naar de scheepslift van Strépy-
Thieu, waar we, na de lunch aan boord,
om een uur of twee arriveren. Het is een
imposant bouwwerk. In 1982 werd met de
bouw van de lift begonnen en in 2002
werd het eerste schip erin vervoerd. Het
hoogteverschil van 73 meter dat met de
vier oude liften moest worden overwonnen,
wordt nu in één keer overbrugd. Hier geen
hydraulische lift, maar enorme kabels met
contragewichten die de twee bakken met
water (112 meter lang en 12 meter breed)
onafhankelijk van elkaar met een behoorlij
ke snelheid op en neer laten gaan. We
De nieuwe scheepslift van Strépy-Thieu. (foto
Ida Doorenweerd)
Zowel het hellend vlak als de scheepslift
worden door sommigen gerekend tot de
'grote nutteloze werken' die België rijk is.
Te duur en te laat, gelet op de sluiting van
de mijnen en de teloorgang van de zware
industrie. Voor Vlaamse nationalisten zijn
ze symbool van de Belgische wafelijzerpo-
litiek: wat Vlaanderen krijgt, krijgt Wallonië,
ook al wordt het geld aan nutteloze zaken
besteed. Hoe het ook zij, de binnenvaart
lijkt weer toe te nemen en het is een