47 dat hij zwaar werd beschadigd toen een opgehaalde sluisdeur voortijdig neerviel op een binnenvaartschip. De belangstelling voor dit industriële erfgoed heeft wel voor komen dat het oude Centraal Kanaal werd gedempt. We keren terug naar het nieuwe kanaal, in feite een lang aquaduct, en vervolgen zien het landschap en de rivier die we straks weer zullen bevaren recht onder ons liggen, toch wel een tamelijk bizar beeld. Zo zakken we met schip en al weer af van het Plateau van Henegouwen. Beneden gekomen, verlaten we de Ark. De bussen staan klaar om ons naar Bergen te bren gen. onze weg naar de scheepslift van Strépy- Thieu, waar we, na de lunch aan boord, om een uur of twee arriveren. Het is een imposant bouwwerk. In 1982 werd met de bouw van de lift begonnen en in 2002 werd het eerste schip erin vervoerd. Het hoogteverschil van 73 meter dat met de vier oude liften moest worden overwonnen, wordt nu in één keer overbrugd. Hier geen hydraulische lift, maar enorme kabels met contragewichten die de twee bakken met water (112 meter lang en 12 meter breed) onafhankelijk van elkaar met een behoorlij ke snelheid op en neer laten gaan. We De nieuwe scheepslift van Strépy-Thieu. (foto Ida Doorenweerd) Zowel het hellend vlak als de scheepslift worden door sommigen gerekend tot de 'grote nutteloze werken' die België rijk is. Te duur en te laat, gelet op de sluiting van de mijnen en de teloorgang van de zware industrie. Voor Vlaamse nationalisten zijn ze symbool van de Belgische wafelijzerpo- litiek: wat Vlaanderen krijgt, krijgt Wallonië, ook al wordt het geld aan nutteloze zaken besteed. Hoe het ook zij, de binnenvaart lijkt weer toe te nemen en het is een

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2016 | | pagina 49