18 kwam het schip aan in Rotterdam en er werden verschillende proefvaarten mee gemaakt. Uiteindelijk werd de dienst in dat zelfde jaar nog ingesteld. Daarmee raakte ons land definitief op stoom. De ontwikkelingen volgden elkaar vervol gens in snel tempo op. In 1823 werd de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (NSM) opgericht, de eerste stoombootre derij in Nederland.9 De eerste dienst die de rederij inrichtte was een verbinding tussen Rotterdam en Nijmegen. Later werd deze lijn doorgetrokken naar Duitsland. Dit ging steeds meer ten koste van de traditionele beurtschippers, die met hun zeilschepen in De stoomboot Defiance kon ook op zeil varen om kolen te besparen. Gravure door Johannes Beume1816. (collectie RijksmuseumAmster dam) het nadeel raakten. Beurtschippers onder hielden van oudsher de veerdiensten op de Nederlandse rivieren maar zij waren af hankelijk van de wind en dus kwetsbaar in vergelijking met het stoomschip. De NSM probeerde het monopolie te ver werven in de Nederlandse stoomvaart, maar dat mislukte. In de jaren na 1823 werden er meer maatschappijen opgericht en zo ontstond een netwerk van verschil lende maatschappijen door heel Neder land. Zo richtte men in Dordrecht de Dor- drechtsche Stoomboot Maatschappij op en in Amsterdam de Amsterdamsche Stoom boot Maatschappij.10 Ook in Zeeland deed het stoomschip zijn intrede. Vanaf 1825 onderhield de stoom boot Prinses Marianne van de Middelburg- sche Maatschappij van Stoomvaart de ver binding tussen Middelburg en Rotterdam,

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2016 | | pagina 20