Wisse ontpopten zich als ware volksleiders die de prinsgezinde regenten, meestal uit gesproken calvinisten, hielpen de patriot ten de laan uit te sturen. Veel patriotten trokken naar Frankrijk. Daar stond een revolutie op uitbreken die meer aansloot op hun politieke denkbeelden. Na de inval van de Fransen in 1795 en de te rugkeer van de patriotten - volgens Ingel- se de schuld van de "antipiëtistisch gere formeerden" - werd de oorspronkelijke kwestie van de nieuwe psalmberijming he lemaal in het politieke getrokken. De nieu we Bataafse Republiek (1795) bracht een "van God vervloekte vrijheid" en "vervloek te tolerantie", omdat iedereen dezelfde mogelijkheden en rechten kreeg. De tradi- tioneel-gereformeerden zagen de komst van de Bataafse Republiek dan ook als een straf van God. Martelaar De Vromen' moesten zwaar boeten voor hun samenwerking met de - vroegere - prinsgezinde regering. In 1796 werd De Korte vanwege anti-regeringsuitspraken verraden aan de net ingestelde Franse overheid en kwam hij opnieuw in de ge vangenis in Middelburg terecht. In het Gra vensteen schreef hij stichtelijke werkjes en Oranjeverzen die met hulp van een gevan genismedewerker naar buiten gesmokkeld werden en van hand tot hand gingen. Toen dit uitkwam, werd hij in een donkere put gegooid. Op 13 januari 1798 werd hij daar gevonden, aan een haak, met het koord van zijn hangmat om zijn nek. De officiële lezing was zelfdoding, maar het Oranjege zinde volk beschuldigde de overheid van sluipmoord. De Korte werd (en wordt) in piëtistische kring als martelaar be schouwd. Het lijk van De Korte werd opge hangen op het galgenveld. Ruim tweehonderd jaar na het martelaar schap van Cornelis de Korte zijn er binnen "al de menigvuldige schakeeringen van het bonte Walchersche Christendom" nog steeds diverse psalmberijmingen en zang wijzen in gebruik. De psalmberijming van 1773 is in gebruik gebleven tot 1961. Toen gingen veel protestantse kerken over op een nieuwe berijming waaraan dichters uit die tijd hadden meegewerkt. 'Datheen' wordt in Zeeland nog door ruim twintig ker kelijke gemeenten van bevindelijke snit ge bruikt. (Een voorbeeld van Psalm 42, ge zongen door de Oud-Gereformeerde Ge meente in Nederland van Sint-Philipsland [geplaatst op 4 maart 2014], mét goed hoorbare bovenstem, vindt u op https:// youtube/i_CqDFSrZSw.) Tiny Polderman De auteur (Meliskerke 1964) stamt via haar overgrootmoeder Neeltje de Korte (Biggekerke 1872 - Meliskerke 1920) rechtstreeks af van Cornelis de Korte. Bronnen: - K. BaartWestkapellehare bevolkingWest- kapelsche dijk', Middelburg 1889. - C. Dekker'Verzet op Walcheren tegen de psalmberijming van 1773'in: 'Huibert jaco bus Budding 1810-1870 en zijn gemeenten in Zeeland'Goes,/Middelburg 1986. - Paul Brusse e.a. (red.)f 'Geschiedenis van Zeelanddeel lil, 1700-1850. - Daan Ingelse, aantekeningen ten behoeve van de redactie van De Wete. Oud-Sabbinge, 14 maart 2015. - Lourens Ingelse'Bekeeringsgeschiedenis van Lourens Ingelse en de genaderijke Leidingen Gods met Zijne Uitverkorenen gebleken in de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2016 | | pagina 33