Wisse ontpopten zich als ware volksleiders
die de prinsgezinde regenten, meestal uit
gesproken calvinisten, hielpen de patriot
ten de laan uit te sturen.
Veel patriotten trokken naar Frankrijk. Daar
stond een revolutie op uitbreken die meer
aansloot op hun politieke denkbeelden. Na
de inval van de Fransen in 1795 en de te
rugkeer van de patriotten - volgens Ingel-
se de schuld van de "antipiëtistisch gere
formeerden" - werd de oorspronkelijke
kwestie van de nieuwe psalmberijming he
lemaal in het politieke getrokken. De nieu
we Bataafse Republiek (1795) bracht een
"van God vervloekte vrijheid" en "vervloek
te tolerantie", omdat iedereen dezelfde
mogelijkheden en rechten kreeg. De tradi-
tioneel-gereformeerden zagen de komst
van de Bataafse Republiek dan ook als
een straf van God.
Martelaar
De Vromen' moesten zwaar boeten voor
hun samenwerking met de - vroegere -
prinsgezinde regering. In 1796 werd De
Korte vanwege anti-regeringsuitspraken
verraden aan de net ingestelde Franse
overheid en kwam hij opnieuw in de ge
vangenis in Middelburg terecht. In het Gra
vensteen schreef hij stichtelijke werkjes en
Oranjeverzen die met hulp van een gevan
genismedewerker naar buiten gesmokkeld
werden en van hand tot hand gingen. Toen
dit uitkwam, werd hij in een donkere put
gegooid. Op 13 januari 1798 werd hij daar
gevonden, aan een haak, met het koord
van zijn hangmat om zijn nek. De officiële
lezing was zelfdoding, maar het Oranjege
zinde volk beschuldigde de overheid van
sluipmoord. De Korte werd (en wordt) in
piëtistische kring als martelaar be
schouwd. Het lijk van De Korte werd opge
hangen op het galgenveld.
Ruim tweehonderd jaar na het martelaar
schap van Cornelis de Korte zijn er binnen
"al de menigvuldige schakeeringen van het
bonte Walchersche Christendom" nog
steeds diverse psalmberijmingen en zang
wijzen in gebruik. De psalmberijming van
1773 is in gebruik gebleven tot 1961. Toen
gingen veel protestantse kerken over op
een nieuwe berijming waaraan dichters uit
die tijd hadden meegewerkt. 'Datheen'
wordt in Zeeland nog door ruim twintig ker
kelijke gemeenten van bevindelijke snit ge
bruikt. (Een voorbeeld van Psalm 42, ge
zongen door de Oud-Gereformeerde Ge
meente in Nederland van Sint-Philipsland
[geplaatst op 4 maart 2014], mét goed
hoorbare bovenstem, vindt u op https://
youtube/i_CqDFSrZSw.)
Tiny Polderman
De auteur (Meliskerke 1964) stamt via
haar overgrootmoeder Neeltje de Korte
(Biggekerke 1872 - Meliskerke 1920)
rechtstreeks af van Cornelis de Korte.
Bronnen:
- K. BaartWestkapellehare bevolkingWest-
kapelsche dijk', Middelburg 1889.
- C. Dekker'Verzet op Walcheren tegen de
psalmberijming van 1773'in: 'Huibert jaco
bus Budding 1810-1870 en zijn gemeenten in
Zeeland'Goes,/Middelburg 1986.
- Paul Brusse e.a. (red.)f 'Geschiedenis van
Zeelanddeel lil, 1700-1850.
- Daan Ingelse, aantekeningen ten behoeve van
de redactie van De Wete. Oud-Sabbinge, 14
maart 2015.
- Lourens Ingelse'Bekeeringsgeschiedenis van
Lourens Ingelse en de genaderijke Leidingen
Gods met Zijne Uitverkorenen gebleken in de