40
MÊÊIÊÊÊÊ
schoor hij definitief zijn baard en de hoed
verving hij tot zijn dood door een kalotje,
een Frans mutsje. Maar de signatuur is
duidelijk van veel later. Zou Kimpe dat zelf
portret - dat ook nog eens de oorlog en de
brand in zijn atelier heeft overleefd - thuis
bewaard hebben en veel later voorzien van
een signatuur en een datum? Uit het ge-
Hef zelfportret van Reimond Kimpe.
heugen, bij benadering? Dan is wellicht
1922 toch niet helemaal goed? Blaas ver
telde dat hij het schilderij in de jaren zestig
bij Kimpe zelf had gekocht.
"De tweede reactie kwam uit Vrouwenpol
der. Mevrouw Mesu had een straatje van
Kimpe met een boerenvrouwtje, maar het
leek geen schilderij, geen tekening, zei ze
door de verspreker - maar wat was het
dan wel? Ik had een vermoeden.
"In het najaar van 1935 had de Middel-
Reimond Kimpe omstreeks 1920.
bekende signatuur in hoekige rechte let
ters. Geen twijfel mogelijk. Of toch wel?
"Kimpe's vroegste schilderijen zijn namelijk
vreemd genoeg gesigneerd in schrijflet
ters, in een soort cursief, terwijl hij spoe
dig, in ieder geval omstreeks 1926, zijn
schilderijen anders signeerde, met hoekige
'drukletters'. Hoe zit dat nu met dat zelfpor
tret? Het paneel toonde Kimpe met hoed
en baard - het portret moet dus wel heel
oud zijn, want vrij snel in Middelburg
veel op leek. Het schilderij was een pa
neel, en dat komt bij Kimpe niet zo vaak
voor. Zijn oude schilderijen zijn meestal op
jute geschilderd, maar voor sommige ge
bruikte hij een paneeltje of zelfs een stuk
zachtboard. In het schilderij dat een zelf
portret was, stond duidelijk leesbaar 1922
in de rechterhoek, en in de linkerhoek de