40 MÊÊIÊÊÊÊ schoor hij definitief zijn baard en de hoed verving hij tot zijn dood door een kalotje, een Frans mutsje. Maar de signatuur is duidelijk van veel later. Zou Kimpe dat zelf portret - dat ook nog eens de oorlog en de brand in zijn atelier heeft overleefd - thuis bewaard hebben en veel later voorzien van een signatuur en een datum? Uit het ge- Hef zelfportret van Reimond Kimpe. heugen, bij benadering? Dan is wellicht 1922 toch niet helemaal goed? Blaas ver telde dat hij het schilderij in de jaren zestig bij Kimpe zelf had gekocht. "De tweede reactie kwam uit Vrouwenpol der. Mevrouw Mesu had een straatje van Kimpe met een boerenvrouwtje, maar het leek geen schilderij, geen tekening, zei ze door de verspreker - maar wat was het dan wel? Ik had een vermoeden. "In het najaar van 1935 had de Middel- Reimond Kimpe omstreeks 1920. bekende signatuur in hoekige rechte let ters. Geen twijfel mogelijk. Of toch wel? "Kimpe's vroegste schilderijen zijn namelijk vreemd genoeg gesigneerd in schrijflet ters, in een soort cursief, terwijl hij spoe dig, in ieder geval omstreeks 1926, zijn schilderijen anders signeerde, met hoekige 'drukletters'. Hoe zit dat nu met dat zelfpor tret? Het paneel toonde Kimpe met hoed en baard - het portret moet dus wel heel oud zijn, want vrij snel in Middelburg veel op leek. Het schilderij was een pa neel, en dat komt bij Kimpe niet zo vaak voor. Zijn oude schilderijen zijn meestal op jute geschilderd, maar voor sommige ge bruikte hij een paneeltje of zelfs een stuk zachtboard. In het schilderij dat een zelf portret was, stond duidelijk leesbaar 1922 in de rechterhoek, en in de linkerhoek de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2016 | | pagina 42