langstelling. Ook het nieuwe Centraal Sta
tion, dat in 1957 gereedkwam, gold als hy
permodern, evenals het Groothandelsge
bouw.
Er kwam een Euromast die, samen met
het beeld 'De Verwoeste Stad' van Ossip
Zadkine, symbool werd van het naoorlogse
Rotterdam. En zo kunnen we doorgaan. Er
werden nieuwe woonwijken uit de grond
gestampt, zoals als Pendrecht, Zuidwijk,
Lombardijen, Ommoord en Zevenkamp. Er
werden nieuwe havengebieden aangelegd,
zoals Botlek, Europoort en de Maasvlakte.
In Pernis en Rozenburg verrezen grote
olieraffinaderijen. Rotterdam werd in 1962
de grootste haven van de wereld.
Maar... Rotterdam en toerisme gingen
nooit echt lekker samen. De Rotterdam
mers hadden het vooral gezellig met el
kaar. Het kwam ze dan ook aanvankelijk
niet slecht uit dat buitenstaanders de stad
van staal en beton maar kil en hard von
den, net als het karakter van de inwoners.
Toch veranderde dat in de loop der jaren.
Nu broeit en borrelt het langs de Maas.
Niet alleen de trotse Rotterdammers zelf
merken het op. De New York Times en de
hippe Rough Guide plaatsen Rotterdam bij
de tien steden die je echt moet bezoeken
vanwege de architectuur, restaurants, de
vernieuwde Kunsthal, de nieuwe Markthal
- hét icoon van de moderne architectuur -
en het langdurig verbouwde maar indruk
wekkende Centraal Station. Er wordt in de
zomer aan de Maas zelfs een strand aan
gelegd!
Wie nu op de Kop van Zuid of de Boom
pjes loopt, ziet waar zeventig jaar bouw
woede goed voor is geweest. Vrijwel geen
andere Europese stad kent zo'n gevarieer
de architectuur. Koolhaas, Renzo Piano,
Norman Forster, het rijtje architecten dat
op de Wiihelminapier mocht bouwen is in
drukwekkend. Tussen die wolkenkrabbers
kan het nog steeds winderig zijn, maar de
nu al tot Hoerenloper omgedoopte Rijnha-
venbrug (de nieuwe verbinding naar het
ooit zo louche maar nu hippe Katendrecht)
maakt een oversteek de moeite waard.
Rotterdam lijkt af, 75 jaar nadat de weder
opbouw begon. De binnenstad is langza
merhand volgebouwd, het aantal tochtige
hoeken en gaten is afgenomen, er is een
city lounge met veel groen en terrassen
gekomen, een gloednieuwe binnenstad.
Panorama Rotterdam met Erasmusbrug, 2015.
(foto Mieke Meijer)