bestuurslid van de HKW deel uitmaken van
de commissie en als voorzitter fungeren. In
de praktijk zal moeten blijken of de com
missie om haar taak uit te voeren ook over
bepaalde bevoegdheden en/of een eigen
budget dient te beschikken; vooralsnog lijkt
daartoe nog geen noodzaak aanwezig.
Aandachtsgebied en werkwijze
De commissie signaleert, adviseert en
staat indien nodig en mogelijk het bestuur
bij indien ter vervulling van de statutaire
doelstelling actie nodig is. Daarbij zal zo
wel proactief als reactief dienen te worden
opgetreden. Waar nodig zal de samenwer
king met verwante organisaties worden ge
zocht. Te denken valt aan SCEZ, Bond
Heemschut, Tuin van Zeeland etc. Per ge
val zou moeten bekeken worden óf de
HKW een taak ziet voor zichzelf, of zij
daarbij ook het initiatief zou moeten nemen
of dat zij zich aansluit bij initiatieven van
(een) andere organisatie(s).
Aandachtspunt is dat individuele leden van
de commissie uit hoofde van hun hoofd
functie of anderszins betrokken kunnen
zijn bij een project of beleidsvoornemen
waarbij of waartegen HKW actie wil onder
nemen. Het staat uiteraard geheel ter be
oordeling van het betrokken lid of hij of zij
zich in dat geval vrij voelt ten aanzien van
dat project of beleidsvoornemen HKW te
adviseren of op andere wijze bij te staan.
Vanzelfsprekend ontslaat het werk van de
commissie het bestuur niet van zijn verant
woordelijkheid in de eerste plaats ook zelf
actief en alert te blijven waar het gaat om
erfgoedbedreigende ontwikkelingen.
Op planologisch gebied en cultuurhisto
risch gebied volgt de commissie de uit een
oogpunt van de bescherming van het erf
goed relevante ontwikkelingen op Walche
ren. Zij richt zich op behoud waar nodig en
mogelijk van landschappelijke kwaliteiten
en cultuurhistorische waarden. Proactief
door planontwikkelingen, beleidsvoorne
mens en dergelijke van de provincie en
van Walcherse gemeenten te volgen. Ken
nis daarvan is te verkrijgen door HKW-
abonnementen op de digitale nieuwsvoor
ziening van de desbetreffende gemeente
of door contacten te onderhouden met re
levante beleidsambtenaren. De HKW kan
dan zo nodig inspreken op in verband met
planontwikkeling georganiseerde bijeen
komsten, of schriftelijk reageren. Het is
soms effectiever dat te doen in het stadium
van beleidsvoornemens dan als reactie op
ter visie gelegde plannen. Daarnaast kan
de HKW, al dan niet na advies of signalen
van de commissie, reageren op concrete
(voornemens tot) besluiten waarbij naar
haar mening een erfgoedbelang in het ge
ding is. Het is van belang daarbij ook (op
nieuw) de hulp in te roepen van leden om
de HKW te melden wanneer naar hun me
ning sprake is van bedreigd erfgoed. Ook
goede contacten met dorpsraden zijn hier
bij belangrijk.
Het ligt voor de hand dat de commissie
niet in haar geheel bij elke casus betrok
ken hoeft te zijn maar dat ad hoe naar ge
lang van de specifiek benodigde kennis
een beroep zal worden gedaan op de le
den met die kennis.
Aandachtspunten
De HKW heeft geen recente ervaring met
het functioneren van een commissie als nu
voorzien. Bestuur en commissie zullen als
het ware 'werkende weg' de in termen van
efficiency en effectiviteit meest geschikte
werkwijze moeten ontwikkelen.
Om de kans op succes te bevorderen acht