bestuurslid van de HKW deel uitmaken van de commissie en als voorzitter fungeren. In de praktijk zal moeten blijken of de com missie om haar taak uit te voeren ook over bepaalde bevoegdheden en/of een eigen budget dient te beschikken; vooralsnog lijkt daartoe nog geen noodzaak aanwezig. Aandachtsgebied en werkwijze De commissie signaleert, adviseert en staat indien nodig en mogelijk het bestuur bij indien ter vervulling van de statutaire doelstelling actie nodig is. Daarbij zal zo wel proactief als reactief dienen te worden opgetreden. Waar nodig zal de samenwer king met verwante organisaties worden ge zocht. Te denken valt aan SCEZ, Bond Heemschut, Tuin van Zeeland etc. Per ge val zou moeten bekeken worden óf de HKW een taak ziet voor zichzelf, of zij daarbij ook het initiatief zou moeten nemen of dat zij zich aansluit bij initiatieven van (een) andere organisatie(s). Aandachtspunt is dat individuele leden van de commissie uit hoofde van hun hoofd functie of anderszins betrokken kunnen zijn bij een project of beleidsvoornemen waarbij of waartegen HKW actie wil onder nemen. Het staat uiteraard geheel ter be oordeling van het betrokken lid of hij of zij zich in dat geval vrij voelt ten aanzien van dat project of beleidsvoornemen HKW te adviseren of op andere wijze bij te staan. Vanzelfsprekend ontslaat het werk van de commissie het bestuur niet van zijn verant woordelijkheid in de eerste plaats ook zelf actief en alert te blijven waar het gaat om erfgoedbedreigende ontwikkelingen. Op planologisch gebied en cultuurhisto risch gebied volgt de commissie de uit een oogpunt van de bescherming van het erf goed relevante ontwikkelingen op Walche ren. Zij richt zich op behoud waar nodig en mogelijk van landschappelijke kwaliteiten en cultuurhistorische waarden. Proactief door planontwikkelingen, beleidsvoorne mens en dergelijke van de provincie en van Walcherse gemeenten te volgen. Ken nis daarvan is te verkrijgen door HKW- abonnementen op de digitale nieuwsvoor ziening van de desbetreffende gemeente of door contacten te onderhouden met re levante beleidsambtenaren. De HKW kan dan zo nodig inspreken op in verband met planontwikkeling georganiseerde bijeen komsten, of schriftelijk reageren. Het is soms effectiever dat te doen in het stadium van beleidsvoornemens dan als reactie op ter visie gelegde plannen. Daarnaast kan de HKW, al dan niet na advies of signalen van de commissie, reageren op concrete (voornemens tot) besluiten waarbij naar haar mening een erfgoedbelang in het ge ding is. Het is van belang daarbij ook (op nieuw) de hulp in te roepen van leden om de HKW te melden wanneer naar hun me ning sprake is van bedreigd erfgoed. Ook goede contacten met dorpsraden zijn hier bij belangrijk. Het ligt voor de hand dat de commissie niet in haar geheel bij elke casus betrok ken hoeft te zijn maar dat ad hoe naar ge lang van de specifiek benodigde kennis een beroep zal worden gedaan op de le den met die kennis. Aandachtspunten De HKW heeft geen recente ervaring met het functioneren van een commissie als nu voorzien. Bestuur en commissie zullen als het ware 'werkende weg' de in termen van efficiency en effectiviteit meest geschikte werkwijze moeten ontwikkelen. Om de kans op succes te bevorderen acht

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2016 | | pagina 64