Activiteiten H<W Woensdag 19 oktober 2016 De kaartenmakers Hattinga Telgen van de familie Hattinga waren pre dikanten, geneesheren, bestuurders maar vooral kaartenmakers. Aan hen is het jaar boek 2014/'15 van de Oudheidkundige Kring De Vier Ambachten (Oost-Zeeuws- Vlaanderen) gewijd. In een lezing, onder- Wmfim steund met veel kaartmateriaal, vertelt eindredacteur Mare Buise het verhaal van deze van oorsprong Friese familie. Door zijn huwelijk met een Middelburgse komt stamvader Abdias in Staats-Viaanderen te recht. Deze wonderlijke man is predikant en zeer geïnteresseerd in het bedijken en beheren van bedijkte gronden. Daarmee plant hij de kiem voor twee generaties car tografen: zijn zoon Willem Tiberius en kleinzoons Anthony en David. Dit drietal neemt in de geschiedenis van de achttien- de-eeuwse Nederlandse cartografie een eigen plaats in. In de jaren veertig en vijftig van die eeuw stellen ze vier atlassen sa men met 649 kaarten van de grensprovin cies volgens een bepaalde standaard. Een van hun wapenfeiten is de opmeting en de kartering van het eiland Walcheren in op dracht van stadhouder Willem IV. De daar uit voortgekomen kaarten zijn uiteindelijk, samen met andere, in de vierdelige en 182 kaarten tellende Atlas van Zeeland te- rechtgekomen. Een losbladig exemplaar bevindt zich in het Zeeuws Archief. Maar daarmee houdt het niet op. Er volgen nog twee generaties die bemoeienissen hebben in het Zeeuwse, zij het overwe gend in Staats-Viaanderen. En de familie is nog steeds springlevend. Zo was tot voor kort de directeur van de penitentiaire inrichting Torentijd in Middelburg een echte Hattinga. Woensdag 19 oktober 2016, aula ZB, Kousteensedijk te Middelburg, aanvang 20.00 uur (zaal open 19.45 uur) Woensdag 30 november 2016 Een vrouwelijke Mondriaan De schilderes Marlow Moss (1889-1958), geboren in het Engelse Kilburn als Marjo- rie Jewell Moss, studeerde aan twee Lon- dense kunstacademies. Daarna woonde ze een aantal jaren in Cornwall, waar ze beeldhouwlessen volgde. In 1926 keerde ze terug in Londen, waar ze onder de naam Marlow Moss begon met schilderen. In 1927 vestigde ze zich in Parijs, waar ze aan de Académie Moderne lessen ging volgen bij o.a. Fernand Léger. In 1929 ont moette ze in Parijs de Nederlandse schrijf ster Netty Nijhoff-Wind (1894-1971), met wie ze een relatie kreeg. Netty bracht haar in contact met Piet Mondriaan. Moss en Mondriaan kregen belangstelling voor el- kaars werk. Moss zou Mondriaan welis waar als haar leermeester hebben gezien, maar erg volgzaam was ze niet. Zo ge bruikte zij in haar werk naast olieverf ook andere materialen, zoals hout en touw, en paste zij in 1930 als eerste de dubbele lijn toe in haar geometrisch abstracte schilde rijen. Dat was een revolutie, die later ge volgd werd door de 'meester' Mondriaan zelf. Oudheidkundlgr kring 'De Vier Ambachten' lluhl De Hattinga's Predikanten, geneesheren, bestuurder* en vooral kaartenmakers, hun geschiedenis en betekenis voor HuHt en Hulsterumbacht

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2016 | | pagina 47