Activiteiten
H<W
Woensdag 19 oktober 2016
De kaartenmakers Hattinga
Telgen van de familie Hattinga waren pre
dikanten, geneesheren, bestuurders maar
vooral kaartenmakers. Aan hen is het jaar
boek 2014/'15 van de Oudheidkundige
Kring De Vier Ambachten (Oost-Zeeuws-
Vlaanderen) gewijd. In een lezing, onder-
Wmfim
steund met veel kaartmateriaal, vertelt
eindredacteur Mare Buise het verhaal van
deze van oorsprong Friese familie. Door
zijn huwelijk met een Middelburgse komt
stamvader Abdias in Staats-Viaanderen te
recht. Deze wonderlijke man is predikant
en zeer geïnteresseerd in het bedijken en
beheren van bedijkte gronden. Daarmee
plant hij de kiem voor twee generaties car
tografen: zijn zoon Willem Tiberius en
kleinzoons Anthony en David. Dit drietal
neemt in de geschiedenis van de achttien-
de-eeuwse Nederlandse cartografie een
eigen plaats in. In de jaren veertig en vijftig
van die eeuw stellen ze vier atlassen sa
men met 649 kaarten van de grensprovin
cies volgens een bepaalde standaard. Een
van hun wapenfeiten is de opmeting en de
kartering van het eiland Walcheren in op
dracht van stadhouder Willem IV. De daar
uit voortgekomen kaarten zijn uiteindelijk,
samen met andere, in de vierdelige en 182
kaarten tellende Atlas van Zeeland te-
rechtgekomen. Een losbladig exemplaar
bevindt zich in het Zeeuws Archief.
Maar daarmee houdt het niet op. Er volgen
nog twee generaties die bemoeienissen
hebben in het Zeeuwse, zij het overwe
gend in Staats-Viaanderen. En de familie
is nog steeds springlevend. Zo was tot
voor kort de directeur van de penitentiaire
inrichting Torentijd in Middelburg een echte
Hattinga.
Woensdag 19 oktober 2016, aula ZB,
Kousteensedijk te Middelburg, aanvang
20.00 uur (zaal open 19.45 uur)
Woensdag 30 november 2016
Een vrouwelijke Mondriaan
De schilderes Marlow Moss (1889-1958),
geboren in het Engelse Kilburn als Marjo-
rie Jewell Moss, studeerde aan twee Lon-
dense kunstacademies. Daarna woonde ze
een aantal jaren in Cornwall, waar ze
beeldhouwlessen volgde. In 1926 keerde
ze terug in Londen, waar ze onder de
naam Marlow Moss begon met schilderen.
In 1927 vestigde ze zich in Parijs, waar ze
aan de Académie Moderne lessen ging
volgen bij o.a. Fernand Léger. In 1929 ont
moette ze in Parijs de Nederlandse schrijf
ster Netty Nijhoff-Wind (1894-1971), met
wie ze een relatie kreeg. Netty bracht haar
in contact met Piet Mondriaan. Moss en
Mondriaan kregen belangstelling voor el-
kaars werk. Moss zou Mondriaan welis
waar als haar leermeester hebben gezien,
maar erg volgzaam was ze niet. Zo ge
bruikte zij in haar werk naast olieverf ook
andere materialen, zoals hout en touw, en
paste zij in 1930 als eerste de dubbele lijn
toe in haar geometrisch abstracte schilde
rijen. Dat was een revolutie, die later ge
volgd werd door de 'meester' Mondriaan
zelf.
Oudheidkundlgr kring
'De Vier Ambachten'
lluhl
De Hattinga's
Predikanten, geneesheren, bestuurder* en vooral kaartenmakers,
hun geschiedenis en betekenis voor HuHt en Hulsterumbacht