een bepaald gebied, met minder persoon lijke vrijheid in kleding dan daarvoor. In de eerste helft van de twintigste eeuw begonnen de drachten weer te verdwijnen. Dit werd door een deel van de Zeeuwse elite zeer betreurd en zij besloten te probe ren het tij te keren door aandacht te creë ren voor streekdracht en er onderzoek naar te doen. Hierbij werd de regionale dracht soms gepresenteerd als een eeu wenoude traditie, terug te voeren op de Gouden Eeuw. 'Klederdracht' kreeg veel aandacht, er werden diverse tentoonstellin gen georganiseerd en er kwamen boeken over uit. Op Walcheren werden in 1882, 1913 en 1924 tentoonstellingen gewijd aan streekdracht en in 1894 was er een streek- drachtparade. Het doel van dit artikel is om aan te tonen hoe deze tentoonstellingen hebben bijge dragen aan de ontwikkeling van de streek dracht tot regionaal identiteitskenmerk tus sen 1880 en 1940. Om dit te demonstreren dienen de tentoonstellingen als casussen, aangezien zij laten zien hoe de houding ten opzichte van de streekdracht verander de. De tentoonstellingen zijn onderzocht aan de hand van krantenartikelen, foto's en de plannen ervan met beschrijvingen van de organisatoren over hoe zij over streekdracht dachten. Deze en andere bronnen zijn in dit artikel gebruikt om een beeld te schetsen van de veranderende ideeën over streekdracht en de invention van een lange streekdrachttraditie. Invented tradition In dit onderzoek wordt uitgegaan van de theorie over invention of tradition zoals Eric Hobsbawm en Terence Ranger die be schreven in hun boek The Invention of tra dition. Deze theorie houdt in dat tradities niet per se oud en authentiek zijn, ook al wordt dit geclaimd. De leeftijd van tradities is vaak verzonnen. Ze bestonden veelal in een ver verleden nog niet. In de bundel wordt ook een artikel opgevoerd van Tre- vor-Roper over de invention van de Schot se kilt. De kilt werd niet gedragen vóór 1727. In dat jaar introduceerde een Engel se fabrikant de kilt, opdat de Schotten daarmee beter in de fabriek konden wer ken. Het dragen van deze specifieke kilt is dus geen Schotse traditie die teruggaat tot in de middeleeuwen. Toch wordt het wel zo gezien, de Schotten eigenden zich de kilt toe in hun verhaal over de Schotse identi teit. Veel invented traditions hebben hun oor sprong in de negentiende eeuw, ze date ren uit de periode van opkomend nationa lisme. Streekdracht is echter iets typisch van een regio en behoort daarom tot het regionalisme. Regionalisme kan gezien worden als een proces waarbij er steeds meer aandacht voor en onderzoek naar re gionale identiteit komt, zoals Eric Storm laat zien in een artikel. Na 1890 begonnen de regionalisten hun regionale identiteits- gevoel sterk uit te dragen, onder andere door het organiseren van tentoonstellin gen. Dit gebeurde ook in Zeeland door middel van de drie genoemde tentoonstel lingen. Dat mensen meer nadruk legden op de eigen regio betekende niet dat ze zich wilden afzetten tegen de hen omrin gende regio's. De regionale identiteit was een van de identiteiten, naast de nationale identiteit en de identiteit ontleend aan een dorp of stad. Volksaard De historicus Ad de Jong onderzocht de streekdracht als onderdeel van de nationa-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2016 | | pagina 7