22
Kevin Ayers in De Piek, 1978. (ZB Planbu
reau en Bibliotheek van Zeeland, Beeldbank
Zeeland, foto Jan Simonse, 132878)
Deaf School (new wave) in De Piek, 1978.
(ZB Planbureau en Bibliotheek van Zeeland,
Beeldbank Zeeland, foto Jan Simonse, 132906)
staan van De Piek werd gevierd, hing de
toekomst weer eens aan een zijden draad
je. De hele tent draaide op een paar vaste
krachten en een groep enthousiaste vrijwil
ligers. Subsidies werden minder en tegen
standers van voorzieningen van de jeugd
cultuur vroegen zich steeds meer af of De
Piek wel een representatief jongerencen
trum was in dat zwaar vervallen gebouw.
No fut ure?
Men begon in die jaren met succesvolle
gothic-concerten die veel opzichtig publiek
trokken dat van her en der regelmatig naar
De Piek kwam om daar volledig in gothic-
outfit hun bandjes te zien optreden.
Daarna werd toch weer een bredere pro
grammering in De Piek opgezet. Er werden
gevarieerder muziekstijlen geprogram
meerd, zoals reggae, rap en hip-hop, en er
kwam opnieuw een podium voor Zeeuwse
en lokale bands. Bezuinigingen in de cul
tuursector, nieuwe aanpassingen in de
zaal en onderhoud van het pand zorgden
ervoor dat de kosten van De Piek de pan
uitrezen. Daarbij kwam nog dat de over
koepelende organisatie waar het jongeren-