(ZB), maar een restauratie werd niet uitge voerd. Mogelijk gingen andere belangen een rol spelen. Zo kwam het M.C. Verburg heel goed uit dat het beeld was verdwenen en nooit meer zou terugkeren. Verburg, econoom, planoloog en Eerste Kamerlid, was een invloedrijk man in Zeeland. Een Middelburger in hart en nieren. Hij was ge tuige geweest van de verwoesting van de stad waaraan hij zo gehecht was. Met de vijftigjarige herdenking daarvan in zicht had hij een plan ontwikkeld. Dat plan - 'Monumenten op Walcheren en Middel burg' - beschreef hij in 1986 in het Zeeuws Tijdschrift. Er werd een commissie gevormd die in 1989 haar geconcretiseer de plannen in de Vleeshal in Middelburg tentoonstelde. Daar werden de ontwerpen getoond voor inundatiemonumenten bij Rit- them, Vlissingen, Westkapelle en Veere en van een monument dat herinnerde aan het bombardement van Middelburg in 1940. Op 17 mei 1990 werd 'De Gestolde Herin nering' van Gudmundsson in het bijzijn van prinses Juliana officieel onthuld. Op enkele meters afstand van de plaats waar het beeld 'De Molen' van Wessel Couzijn een paar jaar eerder nog had gestaan. Nie mand had het meer over dat kunstwerk, het werd vergeten, ook al had Middelburg er 17.500 gulden voor betaald. "Gestolen" Ik vroeg nog wel eens aan mensen die konden weten hoe het ermee stond of het beeld gerestaureerd was en ergens her plaatst kon worden. Ik kreeg slechts vra gende blikken maar nooit een antwoord. Op de Beeldbank van de ZB verscheen bij een foto van het beeld interessante infor matie: "gestolen". Maar als het bij de ge meente gestolen was, was daar dan ook aangifte van gedaan bij de politie? Hoe was het onderzoek verlopen? Waar had de gemeente het werk opgeslagen? Is er nog iets te vinden over de registratie van het werk in de gemeentelijke opslag? Wie wa ren belast met het herstel van het werk? Zijn er foto's van het beschadigde werk ge maakt? Wie heeft het werk na 1989 nog ergens gezien? In 2015 heb ik deze vragen bij de gemeen te Middelburg neergelegd. Op 23 juli 2015 kwam het bericht dat het kunstwerk was teruggevonden in de magazijnen van de gemeentelijke opslag aan de Waldamme- weg. Daar liggen nu dus de onderdelen van een werk dat na restauratie een waar de vertegenwoordigt van €35.000,-. De historische waarde is niet in geld uit te drukken. Het werk maakt deel uit van een belangrijke periode van Middelburg. Ander werk van Wessel Couzijn is terug te vinden in belangrijke musea, zoals de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum. Natuurlijk zijn er plannen aangedragen om het kunstwerk te herstellen en een nieuwe plaats te geven. Deze zaak kent echter geen prioriteit. Maar als bijvoorbeeld het beeld 'De Ringrijder' hersteld en herplaatst kan worden, dan moet het toch ook moge lijk zijn om een kunstwerk dat er echt toe doet in de Nederlandse beeldhouwkunst weer een goede plaats te geven? Ko de Jonge Bronnen - Krantenbank Zeeland. - Beeldbank ZB Planbureau en Bibliotheek van Zeeland. - Zeeuws Tijdschrift nr. 3,1986. - Monografieën van Nederlandse kunstenaars Openbaar Kunstbezit 1986

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2017 | | pagina 27