(ZB), maar een restauratie werd niet uitge
voerd. Mogelijk gingen andere belangen
een rol spelen. Zo kwam het M.C. Verburg
heel goed uit dat het beeld was verdwenen
en nooit meer zou terugkeren. Verburg,
econoom, planoloog en Eerste Kamerlid,
was een invloedrijk man in Zeeland. Een
Middelburger in hart en nieren. Hij was ge
tuige geweest van de verwoesting van de
stad waaraan hij zo gehecht was. Met de
vijftigjarige herdenking daarvan in zicht
had hij een plan ontwikkeld. Dat plan -
'Monumenten op Walcheren en Middel
burg' - beschreef hij in 1986 in het
Zeeuws Tijdschrift. Er werd een commissie
gevormd die in 1989 haar geconcretiseer
de plannen in de Vleeshal in Middelburg
tentoonstelde. Daar werden de ontwerpen
getoond voor inundatiemonumenten bij Rit-
them, Vlissingen, Westkapelle en Veere en
van een monument dat herinnerde aan het
bombardement van Middelburg in 1940.
Op 17 mei 1990 werd 'De Gestolde Herin
nering' van Gudmundsson in het bijzijn van
prinses Juliana officieel onthuld. Op enkele
meters afstand van de plaats waar het
beeld 'De Molen' van Wessel Couzijn een
paar jaar eerder nog had gestaan. Nie
mand had het meer over dat kunstwerk,
het werd vergeten, ook al had Middelburg
er 17.500 gulden voor betaald.
"Gestolen"
Ik vroeg nog wel eens aan mensen die
konden weten hoe het ermee stond of het
beeld gerestaureerd was en ergens her
plaatst kon worden. Ik kreeg slechts vra
gende blikken maar nooit een antwoord.
Op de Beeldbank van de ZB verscheen bij
een foto van het beeld interessante infor
matie: "gestolen". Maar als het bij de ge
meente gestolen was, was daar dan ook
aangifte van gedaan bij de politie? Hoe
was het onderzoek verlopen? Waar had de
gemeente het werk opgeslagen? Is er nog
iets te vinden over de registratie van het
werk in de gemeentelijke opslag? Wie wa
ren belast met het herstel van het werk?
Zijn er foto's van het beschadigde werk ge
maakt? Wie heeft het werk na 1989 nog
ergens gezien?
In 2015 heb ik deze vragen bij de gemeen
te Middelburg neergelegd. Op 23 juli 2015
kwam het bericht dat het kunstwerk was
teruggevonden in de magazijnen van de
gemeentelijke opslag aan de Waldamme-
weg. Daar liggen nu dus de onderdelen
van een werk dat na restauratie een waar
de vertegenwoordigt van €35.000,-. De
historische waarde is niet in geld uit te
drukken. Het werk maakt deel uit van een
belangrijke periode van Middelburg. Ander
werk van Wessel Couzijn is terug te vinden
in belangrijke musea, zoals de beeldentuin
van het Kröller-Müller Museum.
Natuurlijk zijn er plannen aangedragen om
het kunstwerk te herstellen en een nieuwe
plaats te geven. Deze zaak kent echter
geen prioriteit. Maar als bijvoorbeeld het
beeld 'De Ringrijder' hersteld en herplaatst
kan worden, dan moet het toch ook moge
lijk zijn om een kunstwerk dat er echt toe
doet in de Nederlandse beeldhouwkunst
weer een goede plaats te geven?
Ko de Jonge
Bronnen
- Krantenbank Zeeland.
- Beeldbank ZB Planbureau en Bibliotheek
van Zeeland.
- Zeeuws Tijdschrift nr. 3,1986.
- Monografieën van Nederlandse kunstenaars
Openbaar Kunstbezit 1986