56 roemde architect Le Corbusier noemde het complex "het mooiste schouwspel van de moderne tijd" en "van een puurheid, zo on voorwaardelijk zuiver!" De aandacht voor moderne vormgeving komt ook tot uitdruk king in de details, zoals in het meubilair (de opkomst van Gispen) en in de verpak kingen van de producten. In de fotorepor tage op de website is dat goed te zien. Grappig zijn de trappenhuizen met ge scheiden opgangen voor mannen en vrou wen. Zelfs over de vorm van de trapleunin gen was nagedacht. Door verslechterende economische omstandigheden werd op de bouw van het expeditiegebouw tegenover de fabrieken bezuinigd. Het gevolg was dat de luchtbruggen met transportbanden niet meer recht maar schuin moesten worden aangelegd. Dat geeft het complex een bui tengewoon dynamische uitstraling. De rechte lijnen worden ook gebroken door het kantoorgebouw dat de gebogen vorm van de weg volgt. Dat was om ervoor te zorgen dat Van der Leeuw vanuit de direc tiekamer uitzicht had op het fabrieksterrein en zijn werknemers. Bovendien werd ten gerieve van de directie op de tabaksfabriek een cilindervormige glazen tearoom gezet, zodat Van der Leeuw ook daar een mooi uitzicht had over zijn terrein. De fabriek werd in 1995 gesloten en kreeg in 1998 een nieuwe functie. Met de nieuwe naam De Ontwerpfabriek werd de voormalige Van Nellefabriek in gebruik genomen door meer dan vijftig creatieve bedrijven. Na Van Nelle: Rotterdam! Eerst een rondrit met de bussen langs al die monumenten van moderne architectuur die de laatste decennia uit de grond zijn gestampt. De nieuwbouw van vlak na de oorlog valt erbij in het niet. Zelfs de kubuswoningen van Blom doen al gedateerd aan. De rit voerde ons over de Boompjes, door het centrum, langs de ingepakte Hef naar het Landver huizersplein naast hotel New York op de Kop van Zuid. Hier waren we eerder ge weest met de HKW. We kregen de tijd om op eigen gelegenheid wat rond te wande len en te lunchen. Wij pakten de Rijnha- venbrug (inmiddels ter plaatse beter be kend als De Hoerenloper) naar Katen- drecht en streken in het zonnetje neer op het Dolf Henkesplein. Vandaar zouden de bussen ons een uurtje later naar Ouden bosch brengen. Doel van het vervolg van onze reis was de basiliek van de heiligen Agatha en Barba ra. En inderdaad, alhoewel vaak aan ge dacht, kwam het er nooit van om die basi liek eens een bezoekje te brengen. Dat probleem is nu door de activiteitencommis sie opgelost. De basiliek is een staaltje neoclassicistische bouwkunst naar een ontwerp van de negentiende-eeuwse bouwmeester Cuypers. Een groter contrast met de Van Nellefabriek is haast niet denk baar en toch hebben heel wat mensen in hun tijd de voltooiing van beide gebouwen - ruim veertig jaar na elkaar - mogen meemaken. Met de bouw van de basiliek werd in 1865 begonnen. Dat was te dan ken aan de plaatselijke pastoor Willem Hellemons, die in Rome had gestudeerd en daar nogal onder de indruk was geko men van de Italiaanse bouwkunst. Aange zien zijn eigen Sint-Agathakerk (uit 1513) bouwvallig en te klein was geworden, be sloot hij dat er een nieuwe kerk moest ko men. Het moest een kopie zijn van de Sint Pieter, maar qua volume zestien maal klei ner. Aldus geschiedde. De bouw van de kerk werd in 1880 afgerond; het voorfront, een kopie van de Sint Jan van Lateranen, werd in 1892 voltooid. Voor de bouw van

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2017 | | pagina 58