als leidende figuur Beukmedewerker Niek van Raaij, bekender als muzikant), gesten cild enzovoort. Er werden eigen krantjes en pamfletten uitgebracht zoals De Beukkoe- rier, Het vermolmde kruis, De Zeeuwse Muurkrant (bij alle drie was ikzelf betrok ken) en Droomspiegel (Paul Voorsluys en Joop van Veen). Bij de stencilmachine Burny Boseerste projectleider van Open de Beuk. (foto A. van der HeuvelANP-archief 1981) vormde in 1973/74 de landelijke activist André Schmidt, een geboren provocateur, in zijn eentje even de 'Zeeuwse Anarchis ten Kring'. De bar beneden was het centrale verza melpunt, vooral in de begintijd. Boven de bar was een zoldertje aangebracht met lage banken langs de muur, kussens en vage verlichting. Burny Bos bouwde zelf mee aan dit later door hem gesmade zol dertje. Wat de theorieën ook waren, in de praktijk diende het één doel: blowen en stoned zitten wezen. Een vrijetijdsbeste ding die veel aanhang vond; soms was het zoldertje barstensvol en zat er bijna nie mand aan de bar. Bij projectleider Burny Bos rees al spoedig ergernis vanwege deze uitsluitend recreatieve beleving van de subcultuur. In een beleidsstuk spuwde hij zijn gal en schimpte hij op de "rokende proleten" die zijn centrum voor een groot deel bevolkten. Niet dat er beneden niet stevig werd geblowd. Ook achter de bar was het raak; bij de lieftallige maar immer knetterstonede bardames Ann en Ria was het wel eens moeilijk om een consumptie te bemachtigen. Stromingen De Beuk verwierf als eerste grote open jongerencentrum in Zeeland faam tot ver buiten de provinciegrenzen, niet zozeer omdat je er bij particuliere dealers soft drugs kon kopen maar wegens de vele concerten van toonaangevende - en min der toonaangevende tot obscure - groepen en artiesten, van Fungus tot Sjef van Oekel (deze laatste zelfs in beide Beuklocaties; in het eerste gebouw kreeg Sjef een levend konijn ten geschenke), van Livin' Blues tot Magna Carta en The Troggs. Ook was er een filmliga actief en kwam er een yoga- workshop. In de eerste zes jaar, tot aan de 'grote brand' in maart 1975, zag je in De Beuk evoluties die de gang van zaken in de hele Nederlandse subcultuur weerspiegelden. Na een aanvankelijke sfeer van eenheid vielen de interessesferen van bezoekers snel uiteen. Er waren 'hippies' (macrobio tiek, meditatie, hasjiesj, marihuana, trips) en anti-ideologische 'freaks' (rockmuziek, naast voornoemde drugs ook speed en drank). Maar die onderverdeling is natuur lijk te simpel. Veel bezoekers vertoonden

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2017 | | pagina 14