bassist en Beukmedewerker Ed van
Beijnum), Rinie 'Sax' Heijmans, Beukme
dewerker Ad Hoekman en Johnny de Looff
(ook een Beukbezoeker van het eerste
uur).
Even had men naar verluidt nog gemikt op
een fusie met het intussen florerende, 'con
currerende' jongerencentrum Midgard, dat
andere vorderingen van onder meer de ge
meente, die de subsidie al had stopgezet.
Onkunde of wanbeheer van projectleiders?
Vermoedelijk een mengeling van beide;
maar ook de gemeente bespoedigde het
einde op geruisloze, bureaucratische wijze.
"De deur is van een nieuw slot voorzien,"
meldde de PZC na de sluiting droog. Er
Beukband De Pletters tussen de Walcherse pa
pavers. V.l.n.r.: Harold Overwijk (drums), Jan
Kuipers (bas), Ad Hoekman (sologitaar), 'Sax'
Heijmans (sax en zang), Johnny de Looff (slag
gitaar). (foto Jaap Wolterbeek i.o.v. De Pletters,
ca. 1980. ZB Planbureau en Bibliotheek van
Zeeland, Beeldbank Zeeland, 119057)
een minder slechte naam had. Want het
imago van De Beuk als drugshol en wijk
plaats voor onaangepasten was gewoon
meeverhuisd naar de Herengracht. Een
samengaan met Midgard bleef uit.
Het faillissement van De Beuk in augustus
1979 was te wijten aan belastingschulden,
het niet afdragen van sociale premies en
was al enkele maanden niemand meer in
loondienst. Een jaar later vestigde Volks
sterrenwacht Philippus Lansbergen zich in
het gebouw. Toch weer sterrenkijken, maar
nu dankzij degelijke apparatuur in plaats
van drugs. Ook Youth for Christ begon
in het pand een koffiebar.
"Een foltertuin voor de werker"
Terug naar het Koorkerkhof. In navolging
en in de geest van Burny Bos had ook pro
jectleider Kees Neeteson in 1973 zijn ge
moed gelucht, in een artikel voor het blad
Jeugdwerk Nu. In korte tijd was hij totaal
gedesillusioneerd geraakt: "Het confor
misme in de open jongerencentra is net zo