fotoalbums, waar de foto's in een bladzijde
met een passepartout konden worden ge
schoven. Deze foto's werden waarschijnlijk
verkocht aan het opkomend toerisme rond
1890-1895, als aandenken aan hun bezoek
aan Walcheren. De vrouw op deze foto's is
door fotograaf Bauer zeker vanaf twee ver
schillende hoeken gefotografeerd, getuige
de foto's die van haar bekend zijn. Ook
zonder de voorhoofdsnaald en de kap-
hoed. Deze diversiteit zal mogelijk hebben
bijgedragen aan de verkoopbaarheid van
de foto's. Dezelfde afbeeldingen zijn ge
bruikt rond 1900-1910 om ansichtkaarten
van te maken die in verschillende uitvoerin
gen en door diverse uitgevers werden ge
publiceerd. Een vergelijkbaar fotovoorbeeld
is bekend van een jonge Westkappelse
vrouw, Leuntje Roelse (1872-1947). Van
haar zijn rond 1890 twee verschillende op
names bekend van fotograaf Bauer. Van
deze twee foto's zijn tien diverse soorten
Zeeuws Archiefverzameling Beeld en Geluid
nr. 341638.
ansichtkaarten gemaakt, zelfs vijf inge
kleurde versies. Zo zie je maar dat net als
de eerder besproken kaart van het meisje
in 'Zuid-Bevelandsch Costume' de
Zeeuwse dracht ook in die tijd al commer
cie was."
Vervolgens slaan we het eerste nummer
van Het Leven op Walcheren open. Dat
heeft als ondertitel Walcheren door de lens
van de fotograaf en het verscheen in juni
2016. Op pagina 7 staat een tableau van
acht mannen en vrouwen, volgens het bij
schrift in Walcherse streekdracht. En ja
hoor. Daar staat het meisje in "Zuid-Beve
landsch Costume" uit De Wete nr. 4 (okto
ber 2016). Ze heeft dezelfde kleren aan,
maar hier heet het de dracht van "Middel-
burgsch ambacht". Ook de jonge vrouw die
nu bij ons in de schijnwerpers staat, maakt