fotoalbums, waar de foto's in een bladzijde met een passepartout konden worden ge schoven. Deze foto's werden waarschijnlijk verkocht aan het opkomend toerisme rond 1890-1895, als aandenken aan hun bezoek aan Walcheren. De vrouw op deze foto's is door fotograaf Bauer zeker vanaf twee ver schillende hoeken gefotografeerd, getuige de foto's die van haar bekend zijn. Ook zonder de voorhoofdsnaald en de kap- hoed. Deze diversiteit zal mogelijk hebben bijgedragen aan de verkoopbaarheid van de foto's. Dezelfde afbeeldingen zijn ge bruikt rond 1900-1910 om ansichtkaarten van te maken die in verschillende uitvoerin gen en door diverse uitgevers werden ge publiceerd. Een vergelijkbaar fotovoorbeeld is bekend van een jonge Westkappelse vrouw, Leuntje Roelse (1872-1947). Van haar zijn rond 1890 twee verschillende op names bekend van fotograaf Bauer. Van deze twee foto's zijn tien diverse soorten Zeeuws Archiefverzameling Beeld en Geluid nr. 341638. ansichtkaarten gemaakt, zelfs vijf inge kleurde versies. Zo zie je maar dat net als de eerder besproken kaart van het meisje in 'Zuid-Bevelandsch Costume' de Zeeuwse dracht ook in die tijd al commer cie was." Vervolgens slaan we het eerste nummer van Het Leven op Walcheren open. Dat heeft als ondertitel Walcheren door de lens van de fotograaf en het verscheen in juni 2016. Op pagina 7 staat een tableau van acht mannen en vrouwen, volgens het bij schrift in Walcherse streekdracht. En ja hoor. Daar staat het meisje in "Zuid-Beve landsch Costume" uit De Wete nr. 4 (okto ber 2016). Ze heeft dezelfde kleren aan, maar hier heet het de dracht van "Middel- burgsch ambacht". Ook de jonge vrouw die nu bij ons in de schijnwerpers staat, maakt

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2017 | | pagina 53