56
bijna vergeten exponent van deze con
bevriend met niet de minsten van de
structivistische stijl van schilderen, een stijl
nieuwe generatie kunstenaars: Vantonger-
die door Mondriaan werd geduid met de
loo, Max Bill en Ben Nicholson. In het
term "De Nieuwe Beelding" of, wat chiquer,
begin van de jaren dertig werd ze lid van
"Het Neo Plasticisme". Maar wie was deze
de kunstenaarsgroep Abstraction-Creation.
vrouw?
Haar werk werd sterker, vlakken en lijnen
Marlow Moss groeide op in Kilburn in een
moesten voldoen aan rekenkundige ver
tamelijk welgesteld en conservatief milieu
houdingen. Ze verfijnde haar techniek. Om
waarin ze zich niet erg op haar gemak
meer uitstraling in haar schilderijen te krij
voelde. Ze wist zich aan dat milieu te ont
gen werd de verf laag na laag aange
worstelen door kunstenaar te worden,
bracht. In 1932 paste ze voor het eerst de
tegen de zin van haar familie. Ze studeerde
dubbele lijn toe. Daarmee nam de dyna
in Londen en later in Penzance waar ze
miek en de samenhang in de compositie
ook beeldhouwlessen volgde. Ze was geïn
toe. Het bleek een revolutionaire ingreep
teresseerd in wiskunde en herkende ma
en hoewel Mondriaan wat afstandelijk rea
thematische vormen in de natuur. Ze zou
geerde en aangaf dat hij niet veel van haar
ervan overtuigd raken dat de mens de na
uitleg begreep, zou hij het principe van de
tuur zou kunnen overwinnen en dat zulks
dubbele lijn na 1932 zelf ook toepassen.
voor de kunstenaar zou betekenen de ont
Aan het eind van de jaren dertig woonde
wikkeling van een eigen, non-figuratieve
Marlow Moss samen met Netty Nijhoff in
beeldtaal. In 1926 vestigde ze zich korte
het Chateau d'Evreux bij Gauciel in Nor-
tijd in Londen en begon weer te schilderen.
mandië. Hier ontmoette Albert Mol haar. Hij
Ze was 37 jaar toen ze naar Parijs trok.
had in die tijd een relatie met Netty's zoon
Daar zag ze voor het eerst een schilderij
Stephan (Faan). Bij het uitbreken van de
van Mondriaan, waarin ze onmiddellijk een
Tweede Wereldoorlog verbleven de dames
zielsverwant herkende. Het was beslissend
in Biggekerke waar Netty Nijhoff een va
in haar leven. De ruimtelijkheid van
kantiewoning (huize Antoinette) had. Mar
Mondriaans werk sloot naadloos aan bij
low Moss vertrok ijlings naar Engeland en
haar eigen opvatting over kunstenaarschap:
vestigde zich voorgoed in Cornwall. Pas
"Ik ben geen schilder, ik zie geen vorm, ik
enkele jaren na de oorlog zou zij Netty
zie alleen ruimte, beweging en licht."
weer ontmoeten. In Cornwall studeerde ze
Ze besloot in Parijs te blijven en studeerde
architectuur en begon ze met het maken
aan de Académie Moderne bij Léger en
van metaalconstructies. Ze leidde een ta
Ozenfant. Ze maakte er kennis met het
melijk afgezonderd bestaan en zou er in
werk van Poolse en Russische constructi
1958 overlijden.
visten, van Bauhaus-kunstenaars en an
Marlow Moss verbleef regelmatig in de
dere leden van De Stijl. In 1929 ontmoette
vakantiewoning van Netty Nijhoff in Bigge
ze Netty Nijhoff met wie ze een levens
kerke. Ze werkte er ook, alhoewel ze
lange relatie kreeg. Via haar leerde ze
klaagde over het Nederlandse schilders
Mondriaan ook persoonlijk kennen. Ze zou
doek. De kwaliteit ervan was minder dan
den, tot diens vertrek in 1938 naar New
wat ze in Parijs kon krijgen. Wellicht was
York, regelmatig contact hebben. Ze raakte
dat de reden dat ze in huize Antoinette en-