56 bijna vergeten exponent van deze con bevriend met niet de minsten van de structivistische stijl van schilderen, een stijl nieuwe generatie kunstenaars: Vantonger- die door Mondriaan werd geduid met de loo, Max Bill en Ben Nicholson. In het term "De Nieuwe Beelding" of, wat chiquer, begin van de jaren dertig werd ze lid van "Het Neo Plasticisme". Maar wie was deze de kunstenaarsgroep Abstraction-Creation. vrouw? Haar werk werd sterker, vlakken en lijnen Marlow Moss groeide op in Kilburn in een moesten voldoen aan rekenkundige ver tamelijk welgesteld en conservatief milieu houdingen. Ze verfijnde haar techniek. Om waarin ze zich niet erg op haar gemak meer uitstraling in haar schilderijen te krij voelde. Ze wist zich aan dat milieu te ont gen werd de verf laag na laag aange worstelen door kunstenaar te worden, bracht. In 1932 paste ze voor het eerst de tegen de zin van haar familie. Ze studeerde dubbele lijn toe. Daarmee nam de dyna in Londen en later in Penzance waar ze miek en de samenhang in de compositie ook beeldhouwlessen volgde. Ze was geïn toe. Het bleek een revolutionaire ingreep teresseerd in wiskunde en herkende ma en hoewel Mondriaan wat afstandelijk rea thematische vormen in de natuur. Ze zou geerde en aangaf dat hij niet veel van haar ervan overtuigd raken dat de mens de na uitleg begreep, zou hij het principe van de tuur zou kunnen overwinnen en dat zulks dubbele lijn na 1932 zelf ook toepassen. voor de kunstenaar zou betekenen de ont Aan het eind van de jaren dertig woonde wikkeling van een eigen, non-figuratieve Marlow Moss samen met Netty Nijhoff in beeldtaal. In 1926 vestigde ze zich korte het Chateau d'Evreux bij Gauciel in Nor- tijd in Londen en begon weer te schilderen. mandië. Hier ontmoette Albert Mol haar. Hij Ze was 37 jaar toen ze naar Parijs trok. had in die tijd een relatie met Netty's zoon Daar zag ze voor het eerst een schilderij Stephan (Faan). Bij het uitbreken van de van Mondriaan, waarin ze onmiddellijk een Tweede Wereldoorlog verbleven de dames zielsverwant herkende. Het was beslissend in Biggekerke waar Netty Nijhoff een va in haar leven. De ruimtelijkheid van kantiewoning (huize Antoinette) had. Mar Mondriaans werk sloot naadloos aan bij low Moss vertrok ijlings naar Engeland en haar eigen opvatting over kunstenaarschap: vestigde zich voorgoed in Cornwall. Pas "Ik ben geen schilder, ik zie geen vorm, ik enkele jaren na de oorlog zou zij Netty zie alleen ruimte, beweging en licht." weer ontmoeten. In Cornwall studeerde ze Ze besloot in Parijs te blijven en studeerde architectuur en begon ze met het maken aan de Académie Moderne bij Léger en van metaalconstructies. Ze leidde een ta Ozenfant. Ze maakte er kennis met het melijk afgezonderd bestaan en zou er in werk van Poolse en Russische constructi 1958 overlijden. visten, van Bauhaus-kunstenaars en an Marlow Moss verbleef regelmatig in de dere leden van De Stijl. In 1929 ontmoette vakantiewoning van Netty Nijhoff in Bigge ze Netty Nijhoff met wie ze een levens kerke. Ze werkte er ook, alhoewel ze lange relatie kreeg. Via haar leerde ze klaagde over het Nederlandse schilders Mondriaan ook persoonlijk kennen. Ze zou doek. De kwaliteit ervan was minder dan den, tot diens vertrek in 1938 naar New wat ze in Parijs kon krijgen. Wellicht was York, regelmatig contact hebben. Ze raakte dat de reden dat ze in huize Antoinette en-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2017 | | pagina 58