9 zijn, volgens het gemeenteraadslid, al zeer aanzienlijk "en om nu mede te werken om de uitbreiding nog te bevorderen zou hij verkeerd achten". Het standpunt van de gemeente valt uiter aard niet in goede aarde bij de bewoners van de singels. Ze verenigen zich zelfs in een "commissie tot verkrijging eener voet- bezwaren houden. De verschillen tussen gemeente en commissie zijn klaarblijkelijk onoverbrugbaar. Het plan wordt in de ijs kast gezet. De bouw van een brug lijkt verder weg dan ooit, wat aanleiding geeft tot nieuwe klach ten die in de krant worden uiteengezet. In een open brief van 19 april 1886 wordt Carl Wilhelm Bauer fotografeerde vlak voor het verdwijnen de veerpont, circa 1885. (Zeeuws Archief, KZGW, Zelandia Illustrata II, inv.nr. 2565) brug aan de Koepoort". Uiteindelijk komt de gemeente met het voorstel dat bewo ners zelf maar een ontwerp en een kosten raming voor een brug bij de gemeente bouwmeester moeten indienen. In eerste instantie komen zij met een plan, vrijwel uitsluitend bestaande uit een schets. Hoe wel later een uitgebreider plan wordt over legd, blijft de gemeentebouwmeester grote blijk gegeven van onvrede over het voort bestaan van een veerpont en de gevolgen daarvan. Een eigenaar van enkele perce len aan de singel is voornemens om enkele burgerwoningen te bouwen, maar wordt in de uitvoering belemmerd vanwege het "uiterst gebrekkige en antieke en sukkel achtige gemeenschap tusschen den Singel en het Molenwater, nl. van het 'lieve' pontje aan de Koepoort". Door de aanwezigheid van het veerpontje is hij huiverig het bouw plan uit te voeren, ondanks de mooie locatie van de percelen zo dicht bij het Molenwater en het centrum van de stad.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2018 | | pagina 11