Walcheren
van de kaart
30
Walcherse namen op de kaart
Willem Barentsz uit 1598
land en aan Walcheren in het bijzonder in
de tweede helft van de zestiende eeuw.
Frangois van der Jeught
1. R. Van Uytven (red.), 'De geschiedenis van
Mechelen. Van Heerlijkheid tot Stadsgewest',
(Lannoo) Tielt 1991, hfst. II-IV, pp. 39-146.
2. G. Asaert F. Van der Jeught, 'Mechelse
scheepsbouwers op de Antwerpse markt in de
15de eeuw', in: 'Handelingen van de Koninklijke
Kring voor Oudheidkunde, Letteren en Kunst
van Mechelen', dl. 119, Mechelen 2015
(i.e. 2016), pp. 141-172.
G. Asaert F. Van der Jeught, 'Mechelse
scheepsbouwers en hun scheepsverkopingen
in Mechelen en Antwerpen in de 16de eeuw',
in id., Mechelen 2017 (ter perse).
3. Stadsarchief Mechelen, Procuratoria (Proc.),
3. f°33r, 8 juni 1554 en id., 10, f°29r, 17
augustus 1595. Alle archiefbronnen berusten
op het Mechels stadsarchief.
4. Proc., 3, f°65v, 28 maart 1556; id., 4, f°27r,
4 april 1559; id., 5, f°80r, 30 maart 1569; id.,
f°116r, 19 mei 1571; id, f°125r, 21 april 1572;
id., 6, f°16r, 18 mei 1574 en id., 8, f°110v en
101r, 26 mei 1582.
5. Proc., 3, f°83v, 22 oktober 1556; id., f°87r,
5 december 1556; id., 4, f°20r, 31 januari 1559
en id., 10, f°11v, 3 mei 1594.
6. Proc., 3, f°8v, 20 februari 1553; id.,f°18v,
11 juli 1553; id., f°22v, 20 november 1553; id.,
f°66, 31 maart 1556; id., 4, f°2r en 2v,
2 juli 1558; id., f°82r, 9 januari 1561; id., 5,
f°93r, 8 januari 1570; id., f°104v en 105r,
3 november 1570; id., 6, f°53v en 54v,
26 juli 1577 en id., 8, f°98r, 27 maart 1582.
7. Proc., 3, f°36v, 23 augustus 1554.
In deze wintermaand verplaatsen we ons
naar de meest oostelijke punt van Europa:
Kaap Flissingsky. Momenteel is het kwik
daar gedaald tot ver onder nul. Deze kaap
ligt aan de Karazee op Severny-eiland dat
een deel is van de Russische eilanden
groep Nova Zembla.
De naam Nova Zembla zal veel Nederlan
ders een koude rilling bezorgen. Wie kent
er niet de geschiedenis van de overwinte
ring in 1596-1597 op Nova Zembla waar
Willem Barentsz en zijn bemanning in
Het Behouden Huys de kou trotseerden?
Tijdens Barentsz' reizen werden veel noor
delijke kusten en kapen in kaart gebracht.
Veel van de deze namen zijn van Neder
landse afkomst. Onder andere Zeeuwse
zeelui zijn verantwoordelijk voor het ont
staan van die namen en cartografen voor
de bekendheid ervan op kaarten. Zo kan
het zijn gegaan bij de tegenwoordige Kaap
Flissingsky die op een kaart uit 1598 T'
Vlissinger hooft wordt genoemd.
Wat hadden de Nederlanders te zoeken in