31
Ta bin
vColmac
jomzaia
Finland
EomerZee,
deze verste uithoek van Europa? Dit had
alles te maken met het vinden van snelle,
gezonde en minder vijandige routes naar
de rijke peperlanden in Azië. Tot 1592 was
de handel in Aziatische goederen, waarvan
peper verreweg het belangrijkste was, in
handen van de Portugezen. Portugal was
vanaf 1580 deel van het Spaanse konink
rijk en met Filips II van Spanje hadden de
Nederlanders geen prettige verhouding.
Ook was de aanvoer van peper naar Lissa
bon na 1592 teruggelopen aangezien
Engelse kapers het de Portugese peper-
vloot lastig maakten. Gedreven door wat
later de VOC-mentaliteit zou gaan heten,
werden Nederlanders op het idee gebracht
de aanvoer van peper in eigen hand te
nemen. Geld was er genoeg en ook carto
grafische kennis was voorhanden. Het was
de tijd van de geograaf/dominee Plancius,
Poolkaart uit 1598, gemaakt op aanwijzingen
van Willem Barentsz en na zijn dood uitge
geven (ingekleurd). De zeereis naar Nova
Zembla is aangegeven door een dubbele stippel
lijn waarlangs schepen varen.
van zeevaarders die in Portugese dienst
reeds naar Indië waren gereisd, zoals Jan
Huigen van Linschoten en kaartenmakers
als Lucas Jansz. Waghenaer. Om de door
de Portugezen gebruikte route te omzeilen
was door hen berekend dat er naar Indië
en China een route via Nova Zembla of via
Straat Nassau (Joegor Straat) zou moeten
lopen.
Er zijn drie expedities naar het noorden
geweest, allemaal onder bevel van stuur
man Willem Barentsz. De eerste expeditie
vertrok op 5 juli 1594 en bestond uit drie
schepen en een jacht. Alle schepen keer-