'k heleze
33
Nieuwe uitgaven
Twee nieuwe boeken over
Reimond Kimpe
Hij heeft inmiddels een indrukwekkend
oeuvre achter zijn naam staan, Lo van
Driel, gepensioneerd neerlandicus en his
toricus. Klaarblijkelijk nog steeds niet van
plan om achter bloemen van welke soort
dan ook te gaan zitten. Bij het
Zeeuws Genootschap verscheen
onlangs zijn Reimond Kimpe. Het
leven van Jezus in Veere en
omstreken. Geen vervolg op zijn
biografie van Kimpe, Een gete
kend leven (2016), maar wel een
boek dat er nog komen moest.
Kimpe, een Vlaming, nam in
oktober 1918, nog voor de wapenstilstand
in de Grote Oorlog, de wijk naar Nederland
wegens wat al te nadrukkelijke liefde voor
de Vlaamse Leeuw; hij was een radicale
activist geworden. Dat leverde hem de
doodstraf op. Maar toen woonde hij al in
Middelburg. In de eerste helft van de jaren
twintig begon hij zijn carrière als kunstschil
der. Hij had succes. Voor de Tweede We
reldoorlog schilderde hij vooral stads- en
havengezichten en, soms in opdracht,
boerderijen. Portretten van boeren en boe
rinnen volgden in de jaren dertig en na de
bevrijding en zijn éigen bevrijding vond hij
in zijn werk een synthese tussen abstract
en figuratief.
Inderdaad zijn eigen bevrijding. Kimpe was
in de oorlog een tijd lid geweest van de
NSB en kwam daardoor na de bevrijding in
interneringskampen terecht. Dat was overi
gens niet de eerste keer. In de meidagen
van 1940 zag hij fort Ellewoutsdijk van
binnen. Bij het bombardement van Middel
burg werd zijn atelier vernield met de
schilderijen die hij daar had opgeslagen.
Het verkrijgen van een geldelijke tegemoet
koming van de Nederlandse overheid,
naast één vanuit België, leverde veel
problemen op.
Van Driel stuitte bij zijn naspeuringen in
Kimpe's persoonlijke archief op twee map
pen, vol met kleine tekeningen.
Maar liefst 89 tekeningen van
taferelen uit het leven van Jezus,
waaronder de veertien staties
van de Kruisweg, had Kimpe
aan het papier toevertrouwd,
vrijwel zeker in de periode van
zijn detentie die hij tijdelijk door
bracht in het ziekenhuis wegens
difterie. Twee tekeningen van gelijkenissen
behoren ook tot deze collectie. Het is een
indrukwekkende reeks die volkomen onbe
kend is gebleven, maar nu door Van Driel
aan de vergetelheid is ontrukt. Het bijzon
dere van de serie is het plaatsen van de
Bijbelse taferelen in een eigentijds decor.
Het zijn prenten die zich afspelen in onder
meer Veere en Vlissingen. Het kost Kimpe
geen enkele moeite om een trein of vlieg
tuigen in beeld te brengen. Voor de won
derbare visvangst is een Veerse hoogaars
in gebruik genomen. Flatgebouwen en
fabrieken maken ook deel uit van de entou
rage en verwijzen naar Vlissingen. Van
Driel plaatste bij de prentjes de beschrijvin
gen uit de Heilige Schrift, waarvoor hij on
der meer de Willibrordvertaling gebruikte.
Prenten en teksten, vergezeld van een
bekwaam geschreven inleiding, leveren
aldus een prachtig boek op, dat de argelo
ze lezer uitnodigt tot een steeds weer op
nieuw pakken. Er valt zo verschrikkelijk
veel te ontdekken op de prentjes.