'k heleze 33 Nieuwe uitgaven Twee nieuwe boeken over Reimond Kimpe Hij heeft inmiddels een indrukwekkend oeuvre achter zijn naam staan, Lo van Driel, gepensioneerd neerlandicus en his toricus. Klaarblijkelijk nog steeds niet van plan om achter bloemen van welke soort dan ook te gaan zitten. Bij het Zeeuws Genootschap verscheen onlangs zijn Reimond Kimpe. Het leven van Jezus in Veere en omstreken. Geen vervolg op zijn biografie van Kimpe, Een gete kend leven (2016), maar wel een boek dat er nog komen moest. Kimpe, een Vlaming, nam in oktober 1918, nog voor de wapenstilstand in de Grote Oorlog, de wijk naar Nederland wegens wat al te nadrukkelijke liefde voor de Vlaamse Leeuw; hij was een radicale activist geworden. Dat leverde hem de doodstraf op. Maar toen woonde hij al in Middelburg. In de eerste helft van de jaren twintig begon hij zijn carrière als kunstschil der. Hij had succes. Voor de Tweede We reldoorlog schilderde hij vooral stads- en havengezichten en, soms in opdracht, boerderijen. Portretten van boeren en boe rinnen volgden in de jaren dertig en na de bevrijding en zijn éigen bevrijding vond hij in zijn werk een synthese tussen abstract en figuratief. Inderdaad zijn eigen bevrijding. Kimpe was in de oorlog een tijd lid geweest van de NSB en kwam daardoor na de bevrijding in interneringskampen terecht. Dat was overi gens niet de eerste keer. In de meidagen van 1940 zag hij fort Ellewoutsdijk van binnen. Bij het bombardement van Middel burg werd zijn atelier vernield met de schilderijen die hij daar had opgeslagen. Het verkrijgen van een geldelijke tegemoet koming van de Nederlandse overheid, naast één vanuit België, leverde veel problemen op. Van Driel stuitte bij zijn naspeuringen in Kimpe's persoonlijke archief op twee map pen, vol met kleine tekeningen. Maar liefst 89 tekeningen van taferelen uit het leven van Jezus, waaronder de veertien staties van de Kruisweg, had Kimpe aan het papier toevertrouwd, vrijwel zeker in de periode van zijn detentie die hij tijdelijk door bracht in het ziekenhuis wegens difterie. Twee tekeningen van gelijkenissen behoren ook tot deze collectie. Het is een indrukwekkende reeks die volkomen onbe kend is gebleven, maar nu door Van Driel aan de vergetelheid is ontrukt. Het bijzon dere van de serie is het plaatsen van de Bijbelse taferelen in een eigentijds decor. Het zijn prenten die zich afspelen in onder meer Veere en Vlissingen. Het kost Kimpe geen enkele moeite om een trein of vlieg tuigen in beeld te brengen. Voor de won derbare visvangst is een Veerse hoogaars in gebruik genomen. Flatgebouwen en fabrieken maken ook deel uit van de entou rage en verwijzen naar Vlissingen. Van Driel plaatste bij de prentjes de beschrijvin gen uit de Heilige Schrift, waarvoor hij on der meer de Willibrordvertaling gebruikte. Prenten en teksten, vergezeld van een bekwaam geschreven inleiding, leveren aldus een prachtig boek op, dat de argelo ze lezer uitnodigt tot een steeds weer op nieuw pakken. Er valt zo verschrikkelijk veel te ontdekken op de prentjes.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2018 | | pagina 35