hem dagelijks een homp brood en hield
hem zo in leven. Tijdens de Beeldenstorm
werd de kapel van het begijnhof vernield
maar wel weer opgebouwd. De laatste
begijn overleed in 1960. De huisjes zijn
omgebouwd tot woningen voor ouderen.
Na de stadswandeling was er nog even tijd
voor een adempauze in het stadscentrum.
mensen die slecht ter been waren konden
overstappen. De passagiers van de 'pech-
bus' werd verzocht uit te stappen en in de
berm naast de vluchtstrook te wachten.
De chauffeur had ondertussen gebeld en
er zou ergens uit de omgeving een vervan
gende bus komen. Echter, zoals gebruike
lijk in dit soort gevallen, het duurde langer
Aan het eind van de middag vertrokken
we naar onze laatste stop, restaurant
Het Schuttershof in Assenede.
Die terugreis verliep anders dan gedacht.
De koppeling van een van de bussen ver
toonde op de heenweg al kuren maar nu,
op de terugweg, begaf deze het. Het was
kwart voor zes en we stonden met de bus
stil op de rechterbaan van de autoweg
naar Gent. De bus kon geen kant meer op,
dus ook niet naar de vluchtstrook. De
chauffeur van de 'pechbus' overlegde met
zijn collega van de andere bus en er werd
besloten dat deze door zou rijden; twee
De bus wordt naar de vluchtstrook gesleept.
(foto Ida Doorenweerd)
dan gedacht en de tijd verstreek. De kapot
te bus kon gelukkig door een passant met
een pick-uptruck op de vluchtstrook getrok
ken worden. Na een uurtje kwamen vier
politieagenten poolshoogte nemen. Ruim
vijftig voetgangers langs de autoweg vorm
den natuurlijk een groot gevaar. Na wat
heen-en-weerbellen zeiden de agenten dat
we in een verenigingsgebouw in het dorp
Eke, even verderop, konden wachten op
de vervangende bus. Het was inderdaad