6 sloopt en wordt er niet alleen bij de poorten toezicht gehouden maar ook op de 'barrières' (de bruggen over de vest). De nieuwe dienstregeling voor het veer- pontje ziet er als volgt uit. Periode januari december februari november maart oktober april augustus september mei juni juli Begintijd Eindtijd 06.30 uur 06.00 uur 05.30 uur 04.30 uur 05.00 uur 04.00 uur 18.00 uur 18.30 uur 19.30 uur 21.00 uur 20.00 uur 22.00 uur In de negentiende eeuw duurt een werk dag voor de gemiddelde arbeider in de winter minder lang dan in de zomer. Het gebrekkige kunstlicht laat in het algemeen niet toe dat de arbeid tot na zonsonder gang wordt voortgezet. Vanuit deze weten schap worden de veertijden vastgesteld. Het is immers niet nodig om in de winter tot Om een goed beeld te krijgen van de situatie bij de Koepoort tekent de dienst Gemeentewerken een bovenaanzicht (bovenste tekening) en een doorsnede (onderste tekening). Helemaal boven aan vaag een met potlood getekend veerpontje. (Zeeuws Archief, Archief Gemeentewerken, inv.nr. 33) laat door te blijven varen als de arbeiders reeds thuis zitten. In een instructie uit 1866, gericht aan de veerman, blijkt dat hij het vastgestelde tarief niet van iedere passagier mag vorderen. Een uitzondering bestaat voor "ambtenaren bij de plaatselijke policie en belastingen", maar ook voor de mensen die in dienst zijn bij de "gemeentefabricage mits uitsluitend wegens dienstzaken over gaande". Of alle veranderingen een te zware belas ting zijn voor Andries Lorier is niet bekend, maar enkele maanden na het ontvangen van zijn nieuwe instructie geeft hij er de brui aan. Per 26 april 1866 mag Abraham Beaufort zich veerman van de overzetpont bij de Koepoort noemen. Nieuwe veerpont De gemeente betaalt weliswaar geen sala ris aan de veerman, maar de stad is wel verantwoordelijk voor het onderhoud van de pont en de aanlegsteigers. In 1871 is de oude pont, die vanaf 1844 dienst heeft gedaan, zodanig verouderd dat de ge meente een nieuwe veerpont bestelt bij de werf van de Middelburgsche Commercie Compagnie. In september 1871 wordt een houten pont geleverd die de stad 300 gulden

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2018 | | pagina 8