6
sloopt en wordt er niet alleen bij de poorten
toezicht gehouden maar ook op de
'barrières' (de bruggen over de vest).
De nieuwe dienstregeling voor het veer-
pontje ziet er als volgt uit.
Periode
januari december
februari november
maart oktober
april augustus
september
mei juni juli
Begintijd Eindtijd
06.30 uur
06.00 uur
05.30 uur
04.30 uur
05.00 uur
04.00 uur
18.00 uur
18.30 uur
19.30 uur
21.00 uur
20.00 uur
22.00 uur
In de negentiende eeuw duurt een werk
dag voor de gemiddelde arbeider in de
winter minder lang dan in de zomer. Het
gebrekkige kunstlicht laat in het algemeen
niet toe dat de arbeid tot na zonsonder
gang wordt voortgezet. Vanuit deze weten
schap worden de veertijden vastgesteld.
Het is immers niet nodig om in de winter tot
Om een goed beeld te krijgen van de situatie bij
de Koepoort tekent de dienst Gemeentewerken
een bovenaanzicht (bovenste tekening) en een
doorsnede (onderste tekening). Helemaal boven
aan vaag een met potlood getekend veerpontje.
(Zeeuws Archief, Archief Gemeentewerken,
inv.nr. 33)
laat door te blijven varen als de arbeiders
reeds thuis zitten.
In een instructie uit 1866, gericht aan de
veerman, blijkt dat hij het vastgestelde
tarief niet van iedere passagier mag
vorderen. Een uitzondering bestaat voor
"ambtenaren bij de plaatselijke policie en
belastingen", maar ook voor de mensen
die in dienst zijn bij de "gemeentefabricage
mits uitsluitend wegens dienstzaken over
gaande".
Of alle veranderingen een te zware belas
ting zijn voor Andries Lorier is niet bekend,
maar enkele maanden na het ontvangen
van zijn nieuwe instructie geeft hij er de
brui aan. Per 26 april 1866 mag Abraham
Beaufort zich veerman van de overzetpont
bij de Koepoort noemen.
Nieuwe veerpont
De gemeente betaalt weliswaar geen sala
ris aan de veerman, maar de stad is wel
verantwoordelijk voor het onderhoud van
de pont en de aanlegsteigers. In 1871 is de
oude pont, die vanaf 1844 dienst heeft
gedaan, zodanig verouderd dat de ge
meente een nieuwe veerpont bestelt bij de
werf van de Middelburgsche Commercie
Compagnie. In september 1871 wordt een
houten pont geleverd die de stad 300 gulden