13 7 kost. Enkele maanden later wordt een nieuwe aanlegplaats a 80,- opgeleverd. Voor een periode van twee weken is het voor Abraham Beaufort niet mogelijk om zijn functie uit te oefenen. Als tegemoet koming voor de inkomstenderving die hij hierdoor lijdt, ontvangt hij van de gemeente een bedrag van vijftien gulden. Een voetbrug? Je zou denken dat met de nieuwe pont weer decennialang naar ieders tevreden heid gevaren kan worden, maar niets is minder waar. Amper een jaar na de opleve ring, in oktober 1872, komt bij de gemeente een verzoek binnen om de pont te vervan gen door een voetbrug. Namens de bewoners van de Noord- en Veersesingel schrijft Gerrit de Keijzer een brief aan het college van burgemeester en wethouders. Hij klaagt onder meer over het geringe aantal uren dat het pontje vaart, terwijl per 1 januari 1872 alle poorten en barrières "zoowel des nachts als des daags" (en dus gratis) geopend zijn. Daar naast geeft hij aan dat er kinderen zijn die niet of slechts met grote moeite naar school kunnen doordat ze het veergeld niet kunnen betalen en moeten omlopen. Op aanraden van de gemeentebouwmees ter wordt De Keijzers klacht afgewezen. De bezwaren missen volgens hem "nagenoeg allen grond" maar het grote struikelblok zijn de kosten voor de aanleg en onderhoud van een brug. Daarenboven geeft hij een steek onder water door aan te geven dat de bewoners van de Singels "hunne tegen woordige woningen hebben betrokken, nadat de voormalige brug door eene pont was vervangen, en zij dus den toestand kenden, alvorens zij gehouden waren, zich daarnaar te schikken". Hij sluit af met de mededeling dat de pont sowieso niet veel gebruikt wordt. Zo hebben slechts 53 personen een abonnement op de pont "waaronder 12 heeren, die den kolftuin in Smoorsgang (de huidige Leliestraat) bezoeken". De aanleg van een voetbrug heeft dus bij de gemeente geen prioriteit. Het uiten van klachten over het veerpontje Gisteren avond te 9 uren werden twee heeren met de pont aan de Koepoort alhier door dé vrouw van den veerman overgezet. Nabij de overzijde gekomen, was een der passagiers wat al te haastig om den wal te willen bereiken, waarvan het gevolg was, dat hij missprong en in het water viel. Met behulp van zijn medepassa gier was hij echter spoedig op het droge, zonder ander letsel dan het onaangename gevoel dat een koud bad op een Februari-avond teweegbrengt. Een voetbrug is geen overbodige luxe. De vrouw van de veerman, Johanna Maria van Oers, wordt aan het werk gezet. (Middelburg- sche Courant, 20 februari 1878. ZBI Plan bureau en Bibliotheek van Zeeland, Kranten bank Zeeland) blijft niet beperkt tot de gebruikers ervan. Ook de gemeenteopzichter doet een duit in het zakje. Hij heeft geen klachten over het pontje zelf, maar wel over het functioneren van Abraham Beaufort. Een van de taken van de veerman is het voorkomen van ijsvorming rondom de pont. Bij een inspectie op 13 december 1879 blijkt dat dit niet het geval is, ondanks het feit dat Beaufort "eertijds van de gemeente twee flinke stootijzers voorzien van handvaten en scherpe bek heeft ontvangen". Om schade aan de pont te voorkomen wordt een van de stadswerklieden gevraagd de pont los te hakken. Lange tijd blijft het daarna stil rondom de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2018 | | pagina 9