50 fabriek gebouwd, de Eerste Nederlandsche Coöperatieve Beetwortelsuikerfabriek. Van de ruim twintig fabrieken zijn er nu nog twee over. Eén staat er in het Brabantse Dinteloord en de andere in het Groningse Vierverlaten. In 1867 werd in Zeeland op 1.293 hectare suikerbieten verbouwd, in 1870 was dat Middelburg, Loskade, 22 oktober 1958. Bietencampagne, dragline met netten suiker bieten. (ZB Planbureau en Bibliotheek van Zeeland, Beeldbank Zeeland, 1578. Foto W.D. de Bruine) 2.541 hectare en in 1900 al ruim 15.000 hectare. De opbrengst in 1900 was 35.930 kilo per hectare, nu is dat ruim 80.000 kilo. Het rooien van de bieten werd tot om streeks 1960 met de hand gedaan. Met de linkerhand werd het loof van de biet gegre pen en met de rechterhand werd met een bietenspa (peespae) de biet uit de grond gedrukt. De biet werd vervolgens tegen de bietenspa geklopt om de aanklevende grond (tarra) zoveel mogelijk te verwijde ren. Daarna werden de bieten in een lange rij gelegd met het loof naar één kant. Met een bietenmes (peemes) werd het loof met de kop van de biet gesneden en werden de bieten vervolgens op hoopjes gegooid. Dan werden ze met de hand of met een bietenriek (peeriek) op de wagen gegooid om afgevoerd te worden. In 1935 kwam een smid uit Dreischor op het idee bieten- netten op de bodem van de wagen te leg gen. Bij het legen van de wagen werden de hoekpunten van het net vastgemaakt aan een hijsinstallatie die het net leegde in het ruim van een schip. In de jaren zestig van de vorige eeuw kwam de mechanisatie goed op gang. De eerste bietenrooiers namen één rij mee, nu zijn er machines die negen rijen tegelijk rooien. Het bietenvervoer werd vroeger door de boeren zelf verzorgd met paard-en-wagen. De bieten werden op Walcheren naar Arne- muiden, Middelburg of Veere gebracht, waar ze werden overgeladen in schepen. Later werden de paarden door tractoren vervangen. De Stoomtram Walcheren speelde tussen 1906 en 1937 ook een rol in het vervoer van bieten uit het westen en noordwesten van Walcheren. Soms wer den per dag wel twintig wagons met bieten naar Middelburg vervoerd. Daar werden ze overgeladen op een schip. Nu worden de bieten door vervoersbedrijven met vracht auto's opgehaald en rechtstreeks naar de fabriek gebracht. De lezing eindigde met het verhaal over de bietentocht. Dat is een vierdaagse tocht, die in 1999 begon en die elk najaar geva ren wordt door zo'n twintig platbodems met een symbolische hoeveelheid suikerbieten aan boord. Dit evenement is in het leven geroepen om de geschiedenis van het vervoer van vracht onder zeil over de Zeeuwse wateren weer een gezicht te ge-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2018 | | pagina 52