53 tegen het kapitalisme werd ingezet. Boven dien ontwikkelde de fotografie zich als een kunstvorm die moest voldoen aan hoge esthetische principes, een uitgangspunt dat haar bij het fotograferen van de Ramp een conflict van ethische aard zou opleve ren, want mag je van de ellende van alle dag wel 'mooie' foto's maken? In Berlijn ontmoette Eva de cineast John Fernhout, die haar eind 1932 meenam naar Nederland en met wie ze tot 1945 getrouwd zou zijn. In Nederland werd ze met open armen ontvangen door de Ver eniging van Arbeidersfotografen (met onder meer Oorthuys, De Haas en Fernhout) die arbeiders opleidden om de kwalijke kanten van het kapitalisme in beeld te brengen. "Foto-arbeiderscorrespondenten" werden die genoemd. In die tijd kwam Eva ook regelmatig in Westkapelle waar ze talloze foto's maakte. Een halve eeuw later, in 1990, zou het Westkappelse verenigings gebouw afgeladen zijn bij de vertoning van haar werk. In de loop van de jaren dertig verschoof de aandacht van de 'Nieuwe Fotografie' naar het opkomend fascisme. In 1936 nam Eva Besnyö in Amsterdam deel aan de antifas cistische tentoonstelling 'De Olympiade Onder Dictatuur' en een jaar later aan de expositie 'Foto 37' in het Stedelijk. De ex posities, die uiteraard niet de sympathie hadden van de Duitse consul ter plaatse, leidden tot een enorme statusverhoging van de documentaire vakfotografie. In de oorlog werkte Eva, evenals veel van haar collega's, voor de illegaliteit. Al gauw moest ze onderduiken. Na de oorlog her trouwde ze met Wim Brusse en werd moe der van twee kinderen. Ze ging zich toeleg gen op de portretfotografie maar bleef een geëngageerd kunstenaar, wat onder meer blijkt uit haar betrokkenheid bij de Dolle Mina-beweging. Gaandeweg ook werd de esthetiek in haar werk minder belangrijk en traden inhoud en actie meer op de voor grond. In 1990 organiseerde Jacqueline van Paaschen een serie van vijf deeltentoon- stellingen van het Zeeuwse werk van de Drs. Jacqueline van Paaschen. (foto Ida Doorenweerd) toen 80-jarige Eva Besnyö. De exposities werden op verschillende locaties gehou den: over de zeewering in Westkapelle, de landbouw in Domburg, de klederdracht in Veere, feesten in Middelburg en over de Ramp, waarvan ze haar foto's uit Stavenis- se liet zien, in het Topshuis (zie Eva Bes nyö, Zeeland toen, Amsterdam 1990). De foto's van Walcherse feesten zouden in het ramschip Schorpioen aan de Loskade wor den getoond. Het is typerend voor de foto-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2018 | | pagina 55