55 eerste Hollandse Waterlinie werd in 1589 ontworpen door prins Maurits. Het was een wereldprimeur. Waar hoog Nederland over gaat in laag Nederland (polders) hoef je maar een sluis open te zetten of een dijk door te steken en je hebt een waterbarriè re. Typisch Nederlands: goedkoop, efficiënt met zo weinig mogelijk middelen en tooh logsdreiging konden door middel van een ingenieus systeem van sluizen, dijken en kanalen van Muiden tot aan de Biesbosch stroken polderland onder water worden gezet. Op de hoger gelegen stukken wer den op strategisohe posities forten en ves tingsteden gebouwd waarmee de vijand kon worden tegengehouden. Er was een effectief. Zelden gebruikt, evenwel. Zowel de oude als de nieuwe waterlinie is vooral een papieren tijger gebleven. In 1629 werd de oude linie deels langs de Vecht in wer king gezet. In het rampjaar 1672 werd de linie op het allerlaatste moment met succes ingezet tegen de binnenvallende Fransen. In 1815 werd de Nieuwe Hollandse Waterli nie (NHW) gemaakt, iets verder naar het oosten. Fort bij Vechten (Bunnik) is onder deel van de NHW. Ook deze linie is ge maakt om ons land in oorlogstijd te be schermen. De linie was van circa 1815 tot 1940 een onneembare barrière. Bij oor- Fort bij Vechten. (wikipedia) permanente bezetting van zo'n twaalfdui zend manschappen en in tijden van inter nationale spanning kwam er zo'n zesdui zend man bij. Het was het duurste infra structurele project ooit, omgerekend naar het huidige prijsniveau vijftig miljard euro. Ter vergelijking: de Deltawerken kostten twintig miljard, de Betuwelijn twaalf miljard. Nu is de waterlinie een prachtig groen ge bied, het grootste rijksmonument van Ne derland en door Unesco genomineerd voor de Werelderfgoedlijst als uitbreiding van de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2018 | | pagina 57