56 De Nieuwe Hollandse Waterlinie heeft haar waarde als verdedigingslinie nooit echt kunnen bewijzen, maar is wel driemaal (deels) in staat van verdediging gebracht: in 1870, toen de Frans-Duitse Oorlog dreigde uit te draaien op een Europese oorlog; tijdens de Eerste Wereldoorlog (vier jaar lang); en in 1939 toen de Tweede We reldoorlog uitbrak. Uiteindelijk koos men toen voor de Grebbelinie als belangrijkste defensielinie. De Duitsers waren ironisch genoeg de laatste gebruikers van de NHW als defensief middel. In 1944/'45 zetten zij delen van de linie onder water omdat ze via Arnhem een aanval verwachtten van de geallieerden vanuit Noord-Brabant. Stelling van Amsterdam. Fort bij Vechten is een van de grootste en mooiste forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het is gebouwd tussen 1867 en 1870 om de stad Utrecht te beschermen en is 17 hectare groot. De strategische ligging op het snijpunt van de Romeinse limes (de oude Romeinse grens) en de NHW, in combinatie met de bijna tastbare geschiedenis maken het fort tot hét icoon van de waterlinie. Nadat we dit indrukwekkende fort bezocht hebben, rijden we naar Amersfoort, waar genoeg tijd is om zelf te lunchen, wat rond te kijken of zelf iets te ondernemen (de Onze-Lieve-Vrouwetoren beklimmen?). Amersfoort heeft een zeer charmante bin nenstad met veel pleintjes, terrasjes en pittoreske straatjes. Wat we wel samen doen is een stukje varen, een stukje Muur huizen lopen, de Mannenzaal of de Kop pelpoort bezoeken. De Mannenzaal is een uniek monument in Europa. Het is een in authentieke staat gebleven middeleeuwse woon- en slaapzaal, mét het oorspronkelij ke interieur. Deze zaal maakt deel uit van een compleet gasthuis dat al gesticht werd rond 1390 als het Sint-Pietersgasthuis. In de zaal bevinden zich onder andere nog de 22 originele bedsteden waarin de arme, oude mannen sliepen die daar woonden. De Koppelpoort is een land- en waterpoort uit 1450, onderdeel van de oude stads muur. Hij wordt gesloten door middel van een dubbele tredmolen. Dit werk werd ge daan door zogeheten raddraaiers, die elke morgen en elke avond werden opgehaald en teruggebracht door meerdere bewakers. Het was een erg gevaarlijke klus: als de raddraaiers niet gelijktijdig begonnen met lopen dan wilde er nog weleens eentje vallen die de anderen dan meesleurde, vaak met fatale afloop. Voordat het schot van de poort naar beneden kon moest het eerst omhoog om de ijzeren pinnen die erin zaten eruit te halen. Dan pas kon het zakken. Hoe verder het schot naar bene den gaat, hoe makkelijker en sneller het lopen in het rad gaat. U mag zelf proberen het schot in beweging te krijgen. Rond 16.00 uur vertrekken we weer uit Amersfoort en rijden we naar Woens- drecht, waar we bij Non Plus Ultra ons diner gebruiken. We hebben hier heel goe de ervaringen opgedaan, dus we gaan er graag naar terug. Zonder pech, grote om wegen of ander ongemak zouden we rond 21.00 uur weer terug kunnen zijn in Middel burg. Let op: omdat we niet in moeilijkheden willen komen met het rijtijdenbesluit voor de chauffeurs hebben we besloten om Vlissingen te laten vervallen als opstap punt. De bus start in Koudekerke - vertrek om 7.00 uur vanaf sporthal De Couburg - en pikt dan alleen nog in Middelburg passa giers op - vertrek om 7.15 uur vanaf het

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2018 | | pagina 58