32
dingen als een kilometer verderop de jonge
dienstplichtige Arie Zuijderwijk: landschap
pen en dan vooral cultuurlandschappen
met boerderijen of andere wat oudere ge
bouwen. Ook zij kunnen elkaar natuurlijk
hebben ontmoet, maar hiervoor geldt even
eens dat daar niets van is overgeleverd.
We weten het niet.
Gerard Jacobs, Josephina Hendrickx, Jo
zef Posenaer, Frans Willems, Emmanuel
Viérin, Jean Gouweloos en Walter Vaes.
De laatste had het in Veere zo goed naar
zijn zin dat hij pas in 1919 weer naar Bel
gië terugging.
In Domburg, waar Posenaer, Willems,
Gouweloos en na een paar jaar ook Viérin
nmr *fctó
,ipéno.ord'\ Oostkapelle
Villa Ipenoord bij Oostkapelle, 1905-1915.
(Zeeuws Archief, Zelandia Illustrata, prent
briefkaart 729)
Belgische kunstenaars
Overigens duurde het een tijd voor Viérin
op Ipenoord* met schilderen begon. De
verdrijving uit zijn vaderstad Kortrijk en de
gruwelen van de oorlog maakten dat hem
aanvankelijk alle lust tot schilderen verging.
Viérin was een van de ten minste zeven
tijdens de Eerste Wereldoorlog naar Wal
cheren gevluchte Belgische kunstenaars.
Ze waren allen Nederlandstalig en lijken
zich hier goed te hebben thuisgevoeld:
terechtkwamen, had Viérin ook helemaal
aan het begin van de oorlog gewoond, nog
voordat hij half oktober 1914 naar Oost-
kapelle verhuisde. Waarschijnlijk had hij
daar met zijn vrouw en zes kinderen eerst
in een hotel gewoond, maar dat zal met
al die mensen wel duur zijn geweest. Zijn
schilderijen, het kapitaal van Viérin, had hij
in Kortrijk moeten achterlaten.
Een aantal Belgen die in de hotels van
Domburg, toen nog het kuuroord van dok
ter Mezger, waren aanbeland, waren ech
ter zo rijk dat ze het zich konden veroorlo
ven heel de oorlog door op een hotelkamer
of meerdere kamers te blijven wonen.