32 dingen als een kilometer verderop de jonge dienstplichtige Arie Zuijderwijk: landschap pen en dan vooral cultuurlandschappen met boerderijen of andere wat oudere ge bouwen. Ook zij kunnen elkaar natuurlijk hebben ontmoet, maar hiervoor geldt even eens dat daar niets van is overgeleverd. We weten het niet. Gerard Jacobs, Josephina Hendrickx, Jo zef Posenaer, Frans Willems, Emmanuel Viérin, Jean Gouweloos en Walter Vaes. De laatste had het in Veere zo goed naar zijn zin dat hij pas in 1919 weer naar Bel gië terugging. In Domburg, waar Posenaer, Willems, Gouweloos en na een paar jaar ook Viérin nmr *fctó ,ipéno.ord'\ Oostkapelle Villa Ipenoord bij Oostkapelle, 1905-1915. (Zeeuws Archief, Zelandia Illustrata, prent briefkaart 729) Belgische kunstenaars Overigens duurde het een tijd voor Viérin op Ipenoord* met schilderen begon. De verdrijving uit zijn vaderstad Kortrijk en de gruwelen van de oorlog maakten dat hem aanvankelijk alle lust tot schilderen verging. Viérin was een van de ten minste zeven tijdens de Eerste Wereldoorlog naar Wal cheren gevluchte Belgische kunstenaars. Ze waren allen Nederlandstalig en lijken zich hier goed te hebben thuisgevoeld: terechtkwamen, had Viérin ook helemaal aan het begin van de oorlog gewoond, nog voordat hij half oktober 1914 naar Oost- kapelle verhuisde. Waarschijnlijk had hij daar met zijn vrouw en zes kinderen eerst in een hotel gewoond, maar dat zal met al die mensen wel duur zijn geweest. Zijn schilderijen, het kapitaal van Viérin, had hij in Kortrijk moeten achterlaten. Een aantal Belgen die in de hotels van Domburg, toen nog het kuuroord van dok ter Mezger, waren aanbeland, waren ech ter zo rijk dat ze het zich konden veroorlo ven heel de oorlog door op een hotelkamer of meerdere kamers te blijven wonen.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2018 | | pagina 34