30
Gezicht op de stad Veere vanuit zee. Tekening
van J. Tuyter, ca. 1700. (Zeeuws Archief,
Zeeuws Genootschap, ZI, dl II, nr. 1004)
kennelijck, dat de schepen bij alle saisoe-
nen uyt ende in Ter Vere konnen komen,
zijnde aenmerckens waerdich, dat het gat
ende haven van Ter Vere, soodanigen
voordeel heeft boven alle andere, dat het
getijde aldaer soo sterck is, dat een schip
selfs tegen windt daer in kan koomen,
ende wederom met de ebbe daer uyt."
(2) "Ter Vere hadden de Schotsche coop-
luyden een groot voordeel (onder vele
andere) dat, wanneer haere schepen op
die reede arriveerden de coopluyden van
Leyden, van Rotterdam [etc.] die veel
handelen in grove lakenen ende andere
waeren van Schotsch gewasch ende ma
nufacturen, gewoon waeren sich in Zeel-
andt te begeven, alwaer dan een der selve
alleen, ende in een reyse tot 40 of 50.000
gulden aen soodanige waeren quam te be
steeden, door dien sij bevonden, dat haer
schadelijck souds wesen soo verre van
huys te koomen, sonder provisie van sul-
cke coopmanschappen voor een halff jaer
ende somtijdts voor een geheel jaer op te
doen: Daer ter contrarie de stapel wesende
binnen Dordrecht, de voornoemde coop-
luyden van Leyden// ende Rotterdam [etc.]
niet meer in en koopen, dan haer tegen
woordige nootdruft is vereysschende, door
dien de stapel als voor haer deur is, waer
bij de goederen in dien nieuwen stapel lang
onverhooht blijven leggen, ende werden de
Schotsche coopluyden dickmaels genoot-
saekt sonder haere capitalen naer huys te
keeren, tot haere onuytsprekelijcke schade
ende verlies."