30 Gezicht op de stad Veere vanuit zee. Tekening van J. Tuyter, ca. 1700. (Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, ZI, dl II, nr. 1004) kennelijck, dat de schepen bij alle saisoe- nen uyt ende in Ter Vere konnen komen, zijnde aenmerckens waerdich, dat het gat ende haven van Ter Vere, soodanigen voordeel heeft boven alle andere, dat het getijde aldaer soo sterck is, dat een schip selfs tegen windt daer in kan koomen, ende wederom met de ebbe daer uyt." (2) "Ter Vere hadden de Schotsche coop- luyden een groot voordeel (onder vele andere) dat, wanneer haere schepen op die reede arriveerden de coopluyden van Leyden, van Rotterdam [etc.] die veel handelen in grove lakenen ende andere waeren van Schotsch gewasch ende ma nufacturen, gewoon waeren sich in Zeel- andt te begeven, alwaer dan een der selve alleen, ende in een reyse tot 40 of 50.000 gulden aen soodanige waeren quam te be steeden, door dien sij bevonden, dat haer schadelijck souds wesen soo verre van huys te koomen, sonder provisie van sul- cke coopmanschappen voor een halff jaer ende somtijdts voor een geheel jaer op te doen: Daer ter contrarie de stapel wesende binnen Dordrecht, de voornoemde coop- luyden van Leyden// ende Rotterdam [etc.] niet meer in en koopen, dan haer tegen woordige nootdruft is vereysschende, door dien de stapel als voor haer deur is, waer bij de goederen in dien nieuwen stapel lang onverhooht blijven leggen, ende werden de Schotsche coopluyden dickmaels genoot- saekt sonder haere capitalen naer huys te keeren, tot haere onuytsprekelijcke schade ende verlies."

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2019 | | pagina 33