47
in de gevel van een bric a brac op de hoek
van Klein Vlaanderen en de Volderijlaagte
in Middelburg. Een week later stelde hij
verbaasd vast dat het bordje was over
schilderd. Wie of wat zit hierachter, vroeg
hij Jan Moekotte. Die sprak eind november
uitbater Taco Bongers, die vertelde dat
begin die maand een ambtenaar van de
gemeente bij hem op de stoep stond, met
een kwast al in de hand. Het bordje veroor
zaakte volgens de ambtenaar verwarring
en moest daarom onzichtbaar worden
gemaakt. Tegensputteren had geen zin.
Bongers vond het zelf ook jammer dat zijn
cultuurhistorisch waardevolle bordje weer
achter een verflaag zou verdwijnen, maar
hij werkte mee. Hij had nog een pot verf
in de bestaande gevelkleur en schilderde
daarmee het bordje Seislaagte weer weg.
Andere aanwinsten zoals de bordjes Vlas-
markt en Vischmarktstraat worden, we
schrijven eind november 2018, vooralsnog
ongemoeid gelaten.
Foto's
"Ik was nogal verrast door de foto op
pagina 3 in De Wete van oktober 2018",
berichtte Margriet Overbeek uit Terneu-
zen. Volgens het bijschrift zou het een
portret moeten zijn van Dignate Robbertz,
maar Margriet meent er toch duidelijk de
Amerikaanse dichteres, romanschrijfster
en essayiste Sylvia Plath (1932-1963) in
te herkennen. Googelen op Sylvia Plath
bracht meteen aan het licht dat Margriet
gelijk heeft. Onze beeldredacteur had het
portret uit de Encyclopedie van Zeeland,
en daaruit is ie nu verwijderd.
Auteur Lo van Driel was uiteraard verrast
over deze persoonsverwisseling. Nu we
toch bezig zijn, moet hij gedacht hebben,
dan heb ik ook nog wat noten op mijn
zang. Bij sommige archieven blijken de
bijschriften niet compleet te zijn of soms
foutieve informatie te bevatten. Dat is niet
zo verwonderlijk, want nieuwe informatie
wordt niet altijd doorgegeven. Bovendien
is bij de digitalisering bij de archieven ook
weleens een foutje gemaakt.
Op de foto op pagina 5 zit naast Martien
Beversluis zijn eerste vrouw, Nellie Schui
temaker.
Het schilderij op de omslag van de okto-
ber-Wete, ook te zien op pagina 7, is niet
gemaakt voor de bundel Het Zaad, hoewel
daar wel voor gebruikt, maar geschilderd
voor een tentoonstelling. Beversluis en
Han van Meegeren werkten toen samen
aan een groot boek met tekeningen en
gedichten dat in 1942 verscheen. Voor de
omslag van Het Zaad heeft de lithograaf
nogal zitten sleutelen aan de kleuren. "Het
schilderij zelf was overigens tot voor enke
le jaren eigendom van een Middelburgse
familie", weet Lo nog te vertellen.
De onbekende man links op de foto op
pagina 12 ten slotte is E. Kretschmar, voor
malig Ortsgruppenleiter in Osnabrück, in
Zeeland medewerker van zijn oud-plaats
genoot Beauftragte W. Münzer.
De weer verdwenen Seislaagte. (foto Jan Moe
kotte)