34 eerste en de tweede verdieping aan de voorkant, en de familie Meertens (drie per sonen) op de eerste en de tweede verdie ping aan de achterkant. Het was allemaal piepklein, maar er was nu eenmaal niet beter. Voor een kind was het ideaal, want ik hoefde maar dertig stappen te lopen om met m'n vriendje Wim te kunnen gaan spelen. Ook mocht ik af en toe beneden een blik werpen in de dansschool van meneer en mevrouw Meeuse, wanneer jongens en meisjes van een jaar of achttien daar les kregen. Mijn vader had het er niet zo op, want hij vond dat z'n mooie parket vloer verrinneweerd werd door de hoge hakjes van de dames. De ruimte van de dansschool bestond uit drie kamers: het voorgedeelte met enkele stoelen en een soort barretje, waarin een grammofoon en consumpties stonden, en de middel- en achterkamer (een soort serre) waarin ge- The Jolly Britanneers, met W. Meeuse op de has, 1936. (coll. Meeuse) danst werd. In feite was het er, naar huidi ge maatstaven, te krap en slechts geschikt voor hoogstens tien dansparen. Zo schat ik het tenminste in. Walsen moet er onmo gelijk zijn geweest, en hoe daar de tango werd gedanst... De eerste danslessen Willem Martinus Johannes Meeuse, gebo ren in Middelburg in 1905, begon in 1932 met het geven van danslessen in een zaaltje van café-restaurant De Eendracht aan de Markt in Middelburg. Als bassist speelde hij in de Funny Band (1935) en in hotel Britannia in Vlissingen bij The Jolly Britanneers (1936). In augustus 1938, toen woonachtig in de Bogardstraat 2, werd Wil lem lid van de Nederlandsche Vereeniging van Dansleeraren. Elk jaar werd daarvan het "erkenningsbewijs" verlengd. Begin juli 1942 trad hij in het huwelijk met Aleida Elisabeth van der Weel, met wie hij een onafscheidelijk koppel zou vormen, ook op dansgebied. Later in de oorlog werd Willem opgeroepen

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2020 | | pagina 36