Walcherse Weelde 42 Het Historisch Museum van Arnemuiden gekomen, stond er nog gehavend bij. We wisten ook waar Lucie van Dam van Isselt had gewoond, en Von Bernuth, Claire Bo nebakker en Ina Rahusen. Dat was alle maal nog niet zo lang geleden. Op een tekening van Ina Rahusen stond dominee Pieter Fagel, die op de Markt woonde. Op 15 juni 1983 mocht hij op Huis Ten Bosch zijn boek Zeven eeuwen Veere aanbieden aan koningin Beatrix, onze markiezin. Toen ik eens op bezoek was bij Tweede Kamervoorzitter Wim Deetman in Den Haag, zag ik in diens werkkamer tot mijn grote verrassing een schilderij van Claire Bonebakker hangen. Kees Leeman schrijft in zijn Heel de wereld trekt naar Veere (2004) dat er in de hoogtij dagen van de Veerse schilders het hele jaar door net zoveel mensen Veere be zochten als in 2004 op één dag. Inmiddels zullen die aantallen nog veel verder uiteen lopen. Ook kunstenaars bewegen zich nu net zo snel over de wereld als 'gewone' mensen; ze komen soms maar even. Het is de kunst om een blijvende band te scheppen. Veere heeft zoveel te bieden op cultureel gebied. Daar ligt een enorme opdracht voor het gemeentebestuur. In 1983 bood Mirja Muurling me een ge dichtenbundeltje aan. Daaruit citeer ik ten slotte graag haar 'Ode aan Veere'. volwassen als ik was toch ben 'k als kind gekomen met ogen wonderwijd heb ik de silhouetten in mij opgenomen en raak ze nooit meer kwijt de trotse spitsen de kantelen badend in het lichtste licht het heeft mij nooit meer losgelaten ik houd van Veere ik houd van haar gezicht G.W. van Montfrans-Hartman Een schenking Nu de musea, zij het mondjesmaat en voorlopig nog binnen het anderhalvemeter- regime, weer opengaan, is het niet zo gek om deze keer aandacht te besteden aan het museum van Arnemuiden. Een extra reden daarvoor vond ik een tijdje geleden in de aankondiging dat juwelier Piet Min- derhoud de stad ging verlaten, "met pijn in het hart". Maar dat niet alleen, ook werd

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2020 | | pagina 44