Walcherse
Weelde
42
Het Historisch Museum van Arnemuiden
gekomen, stond er nog gehavend bij. We
wisten ook waar Lucie van Dam van Isselt
had gewoond, en Von Bernuth, Claire Bo
nebakker en Ina Rahusen. Dat was alle
maal nog niet zo lang geleden. Op een
tekening van Ina Rahusen stond dominee
Pieter Fagel, die op de Markt woonde. Op
15 juni 1983 mocht hij op Huis Ten Bosch
zijn boek Zeven eeuwen Veere aanbieden
aan koningin Beatrix, onze markiezin.
Toen ik eens op bezoek was bij Tweede
Kamervoorzitter Wim Deetman in Den
Haag, zag ik in diens werkkamer tot mijn
grote verrassing een schilderij van Claire
Bonebakker hangen.
Kees Leeman schrijft in zijn Heel de wereld
trekt naar Veere (2004) dat er in de hoogtij
dagen van de Veerse schilders het hele
jaar door net zoveel mensen Veere be
zochten als in 2004 op één dag. Inmiddels
zullen die aantallen nog veel verder uiteen
lopen. Ook kunstenaars bewegen zich nu
net zo snel over de wereld als 'gewone'
mensen; ze komen soms maar even. Het
is de kunst om een blijvende band te
scheppen. Veere heeft zoveel te bieden op
cultureel gebied. Daar ligt een enorme
opdracht voor het gemeentebestuur.
In 1983 bood Mirja Muurling me een ge
dichtenbundeltje aan. Daaruit citeer ik ten
slotte graag haar 'Ode aan Veere'.
volwassen als ik was
toch ben 'k
als kind gekomen
met ogen wonderwijd
heb ik de silhouetten
in mij opgenomen
en raak ze nooit meer kwijt
de trotse spitsen
de kantelen
badend in het lichtste
licht
het heeft mij
nooit meer losgelaten
ik houd van Veere
ik houd van haar gezicht
G.W. van Montfrans-Hartman
Een schenking
Nu de musea, zij het mondjesmaat en
voorlopig nog binnen het anderhalvemeter-
regime, weer opengaan, is het niet zo gek
om deze keer aandacht te besteden aan
het museum van Arnemuiden. Een extra
reden daarvoor vond ik een tijdje geleden
in de aankondiging dat juwelier Piet Min-
derhoud de stad ging verlaten, "met pijn in
het hart". Maar dat niet alleen, ook werd