59
ven de Abdijpoort in Middelburg de Ro
meinse handelsgod Mercurius voorstelt. Hij
kent namelijk geen afbeeldingen van Mer-
curius met snor. Waarom zou de Zeeuwse
Mercurius dan wél een snor hebben? Nu
vraagt hij zich dus af wanneer en door wie
dit kunstwerk is gemaakt. Daar zou men bij
het Zeeuws Archief toch wel een antwoord
op hebben?
Peter Blom van het Zeeuws Archief dook in
de geschiedenis van het wapenschild en
ontdekte dat in de zeventiende eeuw meer
van dit soort mannenhoofden met vleugel
tjes en snorren voorkwamen. Soms dien
den ze als sluitsteen. Zo heeft het Museum
Rotterdam er een in de collectie die dateert
uit 1625-1700. Deze heeft meer gezichts
beharing in de vorm van een sik en krullen.
In de beschrijving wordt wel een voorbe
houd gemaakt: "de aanhangende vleugels
aan de slapen doen denken aan Mercuri-
us". Wat de redactie betreft zit het wel
snor, maar laten we niet al te eigenwijs zijn
en het houden op een mogelijke Mercurius
van een anonieme zeventiende-eeuwse
beeldhouwer.
En dan is er nog de kwestie van de 'omge
keerde' tekst op dit wapenschild, aange
kaart door Adrie van Wel. Jan Leijnse uit
Den Dolder stuurde ons een foto van de
Abdijpoort van voor de Tweede Wereldoor
log - die we helaas niet kunnen weergeven
- waarop heel vaag te zien is dat die tekst
er toen ook al op dezelfde manier op stond.
Hij heeft het idee dat het wapen nog niet
zo lang geleden is ingekleurd, waarmee
ook de spreuk beter leesbaar is geworden.
Jan maakt ons erop attent dat de tekst met
de wijzers van de klok meeloopt, dus lo
gisch van rechts naar links. Ook de leeuw
kijkt die kant op. Jan schetst ons nog meer
overwegingen, maar de aardigste is wel
zijn vaststelling dat "ik worstel en kom bo
ven" een grotere symbolische betekenis
krijgt omdat je dat onder de golven door
van onder naar boven leest.
Foto's van de filmset
Onze oproep in de april-Wete om foto's in
te zenden van de opnames voor de film