59 ven de Abdijpoort in Middelburg de Ro meinse handelsgod Mercurius voorstelt. Hij kent namelijk geen afbeeldingen van Mer- curius met snor. Waarom zou de Zeeuwse Mercurius dan wél een snor hebben? Nu vraagt hij zich dus af wanneer en door wie dit kunstwerk is gemaakt. Daar zou men bij het Zeeuws Archief toch wel een antwoord op hebben? Peter Blom van het Zeeuws Archief dook in de geschiedenis van het wapenschild en ontdekte dat in de zeventiende eeuw meer van dit soort mannenhoofden met vleugel tjes en snorren voorkwamen. Soms dien den ze als sluitsteen. Zo heeft het Museum Rotterdam er een in de collectie die dateert uit 1625-1700. Deze heeft meer gezichts beharing in de vorm van een sik en krullen. In de beschrijving wordt wel een voorbe houd gemaakt: "de aanhangende vleugels aan de slapen doen denken aan Mercuri- us". Wat de redactie betreft zit het wel snor, maar laten we niet al te eigenwijs zijn en het houden op een mogelijke Mercurius van een anonieme zeventiende-eeuwse beeldhouwer. En dan is er nog de kwestie van de 'omge keerde' tekst op dit wapenschild, aange kaart door Adrie van Wel. Jan Leijnse uit Den Dolder stuurde ons een foto van de Abdijpoort van voor de Tweede Wereldoor log - die we helaas niet kunnen weergeven - waarop heel vaag te zien is dat die tekst er toen ook al op dezelfde manier op stond. Hij heeft het idee dat het wapen nog niet zo lang geleden is ingekleurd, waarmee ook de spreuk beter leesbaar is geworden. Jan maakt ons erop attent dat de tekst met de wijzers van de klok meeloopt, dus lo gisch van rechts naar links. Ook de leeuw kijkt die kant op. Jan schetst ons nog meer overwegingen, maar de aardigste is wel zijn vaststelling dat "ik worstel en kom bo ven" een grotere symbolische betekenis krijgt omdat je dat onder de golven door van onder naar boven leest. Foto's van de filmset Onze oproep in de april-Wete om foto's in te zenden van de opnames voor de film

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2020 | | pagina 61