18 wijze was "als broeders ongeoorloofd" en "bovendien kerkrechtelijk zeker niet te ver dedigen". Dominee wilde zich daarop na der beraden. Voor de volgende dag, don derdag 4 maart, werd een nieuwe afspraak gemaakt: om halfzes zou men "ter afdoe ning" weer bij elkaar komen. Aldus ge schiedde. Na de opening en een gebed deelde Van de Guchte mee "dat hij zijn besluit op de vorige verg[adering] genomen gestand houdt". Hij had bovendien de dag gebruikt om een collega te raadplegen, die bemid deling door kerkvisitatoren noodzakelijk achtte, maar dat kon alleen als de kerken raad dat zou vragen. De broeders waren eenstemmig treurig over dominees besluit en optreden. Van de Guchte wilde echter geen vergelijk, hij wilde de dingen blijven doen zoals hij meende te moeten doen. Huinink wees dit af en uiteindelijk werd toch tot bemiddeling besloten. Feitelijk kreeg de dominee hangende de kwestie een soort verlof. Hij hoefde niet te preken op zondag. Het was ook nog bijna biddag, dus viel er veel te regelen, ook met de catechisaties. Voor de bemiddeling tussen Van de Guchte en zijn medebroeders tot stand kwam, vergaderde de kerkenraad van de Gerefor meerde Kerk van Veere opnieuw en wel op woensdag 10 maart. In die tussentijd had Van de Guchte zijn mening enigszins ge wijzigd. Bij nader inzien wilde dominee het verschil van mening binnenskamers oplos sen. De predikant sprak tijdens de verga dering nu uitvoeriger over zijn evangelisa tiewerk bij Martien Beversluis. Hij gaf zijn motieven "die hem hiertoe geleid hebben, welke daad slechts een voortgaan was op den reeds aangevangen weg waardoor de heer Beversluis reeds terugkwam van zijn felle bestrijding van het Christendom. Het [bezoek aan de bruiloft] heeft slechts be doeld dit werk in hem te verstevigen en alle wantrouwen weg te nemen. Het moge dan ook gezien de mentaliteit der gemeente onvoorzichtig zijn te noemen, onschriftuur lijk is het in geenen deele. Om deze reden kan praeses zoo de broeders dit mochten eischen, geen schuldbelijdenis doen." Daarmee was weliswaar niet alles opge lost, maar de kou was uit de lucht. De ker kenraadsleden bleven de predikant verwij ten dat in het belang van de gemeente meer voorzichtigheid geboden was. Men krijgt langs deze weg een idee hoe de gereformeerden van Veere dachten over de contacten tussen dominee Van de Guchte en de communistische strijder Be versluis die met zijn jonge vrouw misschien al meer dan een jaar in concubinaat leefde. lets van de roddel en achterklap klinkt door in de woorden van Huinink toen hij opmerk te dat de zaak zeer opgeblazen werd "met valsche laster beklad en zoodoende in geheel verkeerd daglicht geplaatst". Hoe wel broeder Huinink degene was die de dominee als eerste aangesproken had op zijn onzalig bezoek aan de bruiloft van Beversluis en hoewel de burgemeester in 1936 grote problemen had gehad met het stel wegens een paspoortaanvrage van Jo Verstraate, moet vrij snel in 1937, eigenlijk al in de vroege zomer, de relatie tussen Beversluis en Huinink zeer goed zijn ge worden. Heeft hier de evangelisatie won deren gedaan? Ze zouden vervolgens en kele jaren vrienden worden. In 1941 zou Huinink, terugkijkend, Beversluis zelfs als een gewezen huisvriend betitelen. We zullen daar nog een mooi voorbeeld van zien. De kerkenraadsverslagen maken ondertus-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2020 | | pagina 20