21 sluis bood aan Mej. Huinink een prachtuit gave van het dichtwerk aan; bovendien moest zij veel bloemen in ontvangst ne men. Staande zongen alle aanwezigen twee coupletten van het Wilhelmus. Een avond, die lang in herinnering zal blijven." Nogmaals de dominee Voor Van de Guchte zelf was het conflict over zijn bezoek aan de bruiloft van de Beversluizen niet het einde van de proble men. De relatie tussen Van de Guchte en de Gereformeerde Kerk van Veere raakte in 1938 in een nog veel ernstiger crisis. De Veerse dichter was hier eveneens bij be trokken, zij het indirect en op afstand. Wat gebeurde er? In Veere woonde sinds december 1930 de kunstenares Jacoba van Hoboken (1900 1962), telg uit een welgestelde Rotterdam se redersfamilie die het 'land van Hoboken' en het landhuis Dijkzigt bezat. Jacoba, die Jemmy genoemd werd, groeide op in Was senaar. Ze volgde omstreeks 1920 lessen in het Haagse atelier van Han van Meege ren, de bekende tekenaar en latere verval ser. Het is mogelijk dat Van Meegeren zijn leerlinge gewezen heeft op het bekoorlijke Veere en het artistieke leven ter plaatse. In 1918 was Van Meegeren op bezoek ge weest bij Albert Ochs die exposities organi seerde in de Schotse Huizen. Bij die gele genheid had hij een tekening in het gastenboek gemaakt. In november 1932 was de schilderes Bas van der Veer bij Jemmy van Hoboken ko men wonen in de Kapellestraat, in huis Den Eenhoorn. De liefde gaat, de liefde komt. Deze keer in de persoon van domi nee van de Guchte. Wanneer ze elkaar leerden kennen is niet bekend, maar het valt niet uit te sluiten dat de kennismaking via de Beversluizen is verlopen. Het is immers opvallend dat de dominee en de kunstenares die respectievelijk sinds eind 1930 en midden 1931 in Veere woonden, elkaar pas vertrouwelijker leerden kennen in de winter van 1937/'38 of het vroege voorjaar van 1938. En bovendien zou Jem my van Hoboken op korte termijn boeken Jo Beversluis-Verstraate alias Dignate Rob- bertz. Uit: 'West-Vlaanderen', tweemaandelijks tijdschrift voor kunst en cultuur. Uitg. Christe lijk Vlaams Kunstenaarsverbond, 1956. (ZB, Beeldbank Zeeland, Magazijn 6216A2) voor Jo Verstraate illustreren. De veronder stelling dat het liefdesvuur in de schaduw van de Beversluizen ontbrandde, ligt dan ook voor de hand. Uit het vervolg zullen nog enkele coïncidenties blijken. Wie de kerkenraadsverslagen van de Ge reformeerde Kerk van Veere raadpleegt,

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2020 | | pagina 23