28 Vaders eerste vrachtauto was een Chevrolet van dit type. (Veteranen Vrachtautovereniging Noord-Nederland) Een Britse Commer. Bij de onze zat het stuur gewoon links. (British Vintage Trucks) Nog meer vrachtauto's Al spoedig kwam er een tweede vrachtauto bij, een Commer. Mijn vader kon hout gaan rijden voor houthandel Alberts en had dus een extra vrachtauto nodig. Piet Louwerse haalde die op in Breda. Hij wist mij het volgende te vertellen: "Die Commer was eigenlijk niet zo geschikt voor het vervoer moest uiteraard meehelpen. Ik kreeg een hamer en een beitel in mijn handen ge duwd en uutkappe was het motto. Ook heeft mijn vader nog een Opel Blitz gehad. Dat was maar een klein wagentje en ook hier maakte hij een nieuwe laadbak op. Toen garagehouder Rijk Joosse dat Opel Blitzje had gebracht, zei mijn vader van hout, hij was te klein en bij veel lang hout dreigde ie achterover te duikelen. Toen zeiden ze van houthandel Alberts dat je vader een langere en zwaardere wagen moest aanschaffen. Daar had hij weer niet zoveel zin in, maar toch moest ie wel, an ders zou al het werk naar vrachtrijder Baaijens van de Nieuwe Vlissingseweg gaan. Die reed ook zo af en toe voor Al berts en had een langere en zwaardere wagen." Omstreeks 1964 kwam er een nieuwe Bed ford. Ik herinner me dat we die op een za terdagochtend ophaalden bij garage 't Centrum in Vlissingen. Toen die Bedford bij ons thuis voor de deur stond begon mijn vader meteen met het maken van een laadbak. Hij snorde ergens twee nieuwe houten (chassis)balken op en begon met het uithakken van de achterwielen. Ik gelijk al: "Hier ga ik iets aan veranderen." Die Opel Blitz gebruikte hij om in de stad de bloem rond te brengen. De volgorde waarin de vrachtauto's bij ons binnenkwamen weet ik niet meer precies, maar ik herinner me dat er ook nog een (nieuwe) Austin werd aangeschaft. Hier mee heeft mijn vader veel problemen ge had, omdat dat orgel nogal eens naar de garage moest. Hij ging altijd naar garage Joosse in Nieuw- en Sint Joosland. Op een gegeven moment ging hij over op tweedehands Volvo's en een Scania Vabis. Hij heeft een paar Volvo's gehad en maar één Scania. Dat was er eentje van het type L50 en hij kwam van bouwmaterialenhan- del Louwerse en De Priester. Dat was een heel goed autootje. Mijn vaders laatste vrachtauto was een Volvo. Op die Volvo moest hij rond 1967 een hydraulische kraan laten zetten, van

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2020 | | pagina 30