28
Vaders eerste vrachtauto was een Chevrolet van
dit type. (Veteranen Vrachtautovereniging
Noord-Nederland)
Een Britse Commer. Bij de onze zat het stuur
gewoon links. (British Vintage Trucks)
Nog meer vrachtauto's
Al spoedig kwam er een tweede vrachtauto
bij, een Commer. Mijn vader kon hout gaan
rijden voor houthandel Alberts en had dus
een extra vrachtauto nodig. Piet Louwerse
haalde die op in Breda. Hij wist mij het
volgende te vertellen: "Die Commer was
eigenlijk niet zo geschikt voor het vervoer
moest uiteraard meehelpen. Ik kreeg een
hamer en een beitel in mijn handen ge
duwd en uutkappe was het motto.
Ook heeft mijn vader nog een Opel Blitz
gehad. Dat was maar een klein wagentje
en ook hier maakte hij een nieuwe laadbak
op. Toen garagehouder Rijk Joosse dat
Opel Blitzje had gebracht, zei mijn vader
van hout, hij was te klein en bij veel lang
hout dreigde ie achterover te duikelen.
Toen zeiden ze van houthandel Alberts dat
je vader een langere en zwaardere wagen
moest aanschaffen. Daar had hij weer niet
zoveel zin in, maar toch moest ie wel, an
ders zou al het werk naar vrachtrijder
Baaijens van de Nieuwe Vlissingseweg
gaan. Die reed ook zo af en toe voor Al
berts en had een langere en zwaardere
wagen."
Omstreeks 1964 kwam er een nieuwe Bed
ford. Ik herinner me dat we die op een za
terdagochtend ophaalden bij garage 't
Centrum in Vlissingen. Toen die Bedford bij
ons thuis voor de deur stond begon mijn
vader meteen met het maken van een
laadbak. Hij snorde ergens twee nieuwe
houten (chassis)balken op en begon met
het uithakken van de achterwielen. Ik
gelijk al: "Hier ga ik iets aan veranderen."
Die Opel Blitz gebruikte hij om in de stad
de bloem rond te brengen.
De volgorde waarin de vrachtauto's bij ons
binnenkwamen weet ik niet meer precies,
maar ik herinner me dat er ook nog een
(nieuwe) Austin werd aangeschaft. Hier
mee heeft mijn vader veel problemen ge
had, omdat dat orgel nogal eens naar de
garage moest. Hij ging altijd naar garage
Joosse in Nieuw- en Sint Joosland.
Op een gegeven moment ging hij over op
tweedehands Volvo's en een Scania Vabis.
Hij heeft een paar Volvo's gehad en maar
één Scania. Dat was er eentje van het type
L50 en hij kwam van bouwmaterialenhan-
del Louwerse en De Priester. Dat was een
heel goed autootje.
Mijn vaders laatste vrachtauto was een
Volvo. Op die Volvo moest hij rond 1967
een hydraulische kraan laten zetten, van