29
het merk HIAB. Dat is nog een heel ver
haal. Hij werd verzocht om op een zater
dag naar houthandel Alberts te komen, bij
de nieuwe directeur. In z'n nette pak gesto
ken kreeg hij daar van de heer Stravers te
horen dat hout 'op het handje' laden en
lossen uit de tijd was, men ging modernise
ren. Het hout moest sneller gelost worden
Een Opel Blitz. (Veteranen Vrachtautovereni
ging Noord-Nederland)
en zou daarom in bundels worden aange
leverd. Vandaar dat mijn vader toen moest
investeren in een hydraulisch kraantje. Die
kraan stond nog in de oranje menie. Ik
vond dat geen gezicht en schilderde 'm
dieprood. Waarom in die kleur? Gewoon
omdat ik die pot verf ergens in de schuur
vond. Mijn vader had - denk ik achteraf -
die rode verf al op voorhand gekocht, om
dat de Volvo ook die kleur had.
Houthandel Alberts
De houthandel van Alberts was aanvanke
lijk gevestigd in de binnenstad, op de
plaats waar later het politiebureau zou
komen. Deze locatie aan de gracht heet
nog steeds Achter de Houttuinen. In 1958
werd de houthandel verplaatst naar de
Kleverskerkseweg. Mijn vader kon daar in
1960 met één vrachtauto min of meer vast
werk krijgen, omdat Alberts in die tijd hout
ging leveren voor de boerderijenbouw in de
nog niet zo lang ingepolderde Braakman.
Chauffeur Piet Louwerse heeft veel naar
de Braakman gereden, vertelde hij mij.
Later kwam het accent meer te liggen op
bevoorrading van de filialen in Goes, Oost
burg en Steenbergen. Ook werd hout ge
bracht naar vele woningbouwprojecten of
er werd een hele ronde langs allerlei kleine
dorpstimmermannetjes gereden, want er
werd in de jaren zestig nogal wat gebouwd.
Het meeste vrachtwagenwerk deed mijn
vader dus in opdracht van houthandel Al
berts in Middelburg. Ergens in de jaren
zestig heeft hij mij eens verteld dat hij dat
voor een uurtarief van elf gulden deed. Ik
mocht dat tegen niemand vertellen, omdat
er volgens mijn vader velen waren die dat
wel voor minder zouden willen.
Vakantietijd
Tot aan de sluiting van de Middelburgse
vestiging in 1973 heeft mijn vader veel voor
Alberts gereden. Tijdens de bouwvakva
kantie, als er geen hout te leveren viel, zou
je denken dat Koppejan ook vakantie had.
Niets was echter minder waar. Er was altijd
wel vraag en niet al te urgent transport
werd in de bouwvakvakantie gedaan. We
haalden tijdens zo'n vakantie eens twee
vrachten steen van een steenfabriek uit
Aardenburg. Die waren bestemd voor
Boone Bouwmaterialen. Dat was met de
hand laden en lossen, dus nog niet op
pallets. Bovendien had mijn vader nog een
weiland waar jaarlijks een hoeveelheid
hooi vanaf moest. Als het even kon pro
beerde hij het mennen van dat hooi in zijn
'vakantie' te plannen. De vakanties die wij
hadden, waren dagjes naar het strand of
naar het bos van Oostkapelle. We wisten
niet beter...