Verhuizingen deden we meestal op de zaterdagochtend en ik moest altijd mee om te helpen sjouwen. Ik deed dat best graag, omdat er meestal wel een fooi of iets an ders aan vast zat. Zo kreeg ik eens een mooie Philips-radio van een mevrouw die ergens in Nieuw-Middelburg woonde en die wij naar de nieuwe flat Ter Veste ver- Een dagje naar het strand in Vrouwenpolder, 1963. (coll. Koppejan) huisden. Die radio heeft nog jarenlang bij ons in de kamer gestaan. De puunplaats Zo af en toe moest mijn vader ook de 'vuil nisbak' van Alberts naar de puunplaats brengen. Dat was een stalen bak die hij met zijn HIAB-kraan op zijn auto zette. Maar voordat die bak naar de puunplaats ging reed hij eerst langs huis. Het nog bruikbare hout werd eruit gehaald en opge slagen. Wat vader niet meer kon gebruiken werd er ook uitgehaald en later verzaagd tot brandhout. Soms bleef er niet echt veel meer over voor de puunplaats; wij deden al volop aan hergebruik en recycling. Toen de kamers van een hotel aan de Los- kade verbouwd moesten worden, moest mijn vader dat hotel leeghalen, ook de achtergebleven spullen van de gasten. Wat er aan goede kleding, bruikbare spullen en speelgoed was achtergebleven werd eerst naar ons huis gebracht. Er zat onder ande re een prachtige zomerjurk bij, die mijn moeder nog lang heeft gedragen. Dit ge beurde niet uit armoede hoor. In dit opzicht is er niet veel veranderd: nu brengen we afgedankte maar nog bruikbare spullen naar de kringloopwinkel of het Leger des Heils. In 1974 ben ik met mijn vader mee ge weest om aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen een vracht hardhouten balken te halen. Die waren afkomstig van rem- mingwerken van de een of andere kade. Door een kanaalverbreding moesten die gesloopt worden. De balken lagen op een soort schiereilandje opgeslagen. Met de HIAB-kraan pikten we ze op. Ze gingen naar kolenboer Goedbloed in Souburg, die ze verzaagde tot openhaardhout. Chauffeurs Voor zover ik me het kan herinneren heb ben we twaalf chauffeurs gehad. Piet Lou- werse was de eerste en daarna kwam Leo van Eenennaam uit Nieuw- en Sint Joosland. Andries Openneer was de laat ste chauffeur, hij kwam uit Middelburg. Andries woonde aan de nu niet meer be staande Achtersingel en zijn tuin lag altijd vol schroot en oude auto's; schroot waarin hij handelde en auto's die hij opknapte en weer verkocht. Kleurrijke figuren als hij werden in die tijd scharrelaers genoemd. Later verhuisde hij naar de Oude Koude- kerkseweg, waar hij zijn handeltje voortzet te. Wie heeft hem niet gekend? Al was het alleen maar van zijn jaarlijkse kerstbomen verkoop, die zijn zoon van hem overnam en nog steeds voortzet.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2020 | | pagina 32