Verhuizingen deden we meestal op de
zaterdagochtend en ik moest altijd mee om
te helpen sjouwen. Ik deed dat best graag,
omdat er meestal wel een fooi of iets an
ders aan vast zat. Zo kreeg ik eens een
mooie Philips-radio van een mevrouw die
ergens in Nieuw-Middelburg woonde en
die wij naar de nieuwe flat Ter Veste ver-
Een dagje naar het strand in Vrouwenpolder,
1963. (coll. Koppejan)
huisden. Die radio heeft nog jarenlang bij
ons in de kamer gestaan.
De puunplaats
Zo af en toe moest mijn vader ook de 'vuil
nisbak' van Alberts naar de puunplaats
brengen. Dat was een stalen bak die hij
met zijn HIAB-kraan op zijn auto zette.
Maar voordat die bak naar de puunplaats
ging reed hij eerst langs huis. Het nog
bruikbare hout werd eruit gehaald en opge
slagen. Wat vader niet meer kon gebruiken
werd er ook uitgehaald en later verzaagd
tot brandhout. Soms bleef er niet echt veel
meer over voor de puunplaats; wij deden al
volop aan hergebruik en recycling.
Toen de kamers van een hotel aan de Los-
kade verbouwd moesten worden, moest
mijn vader dat hotel leeghalen, ook de
achtergebleven spullen van de gasten. Wat
er aan goede kleding, bruikbare spullen en
speelgoed was achtergebleven werd eerst
naar ons huis gebracht. Er zat onder ande
re een prachtige zomerjurk bij, die mijn
moeder nog lang heeft gedragen. Dit ge
beurde niet uit armoede hoor. In dit opzicht
is er niet veel veranderd: nu brengen we
afgedankte maar nog bruikbare spullen
naar de kringloopwinkel of het Leger des
Heils.
In 1974 ben ik met mijn vader mee ge
weest om aan het Kanaal van Gent naar
Terneuzen een vracht hardhouten balken
te halen. Die waren afkomstig van rem-
mingwerken van de een of andere kade.
Door een kanaalverbreding moesten die
gesloopt worden. De balken lagen op een
soort schiereilandje opgeslagen. Met de
HIAB-kraan pikten we ze op. Ze gingen
naar kolenboer Goedbloed in Souburg, die
ze verzaagde tot openhaardhout.
Chauffeurs
Voor zover ik me het kan herinneren heb
ben we twaalf chauffeurs gehad. Piet Lou-
werse was de eerste en daarna kwam Leo
van Eenennaam uit Nieuw- en Sint
Joosland. Andries Openneer was de laat
ste chauffeur, hij kwam uit Middelburg.
Andries woonde aan de nu niet meer be
staande Achtersingel en zijn tuin lag altijd
vol schroot en oude auto's; schroot waarin
hij handelde en auto's die hij opknapte en
weer verkocht. Kleurrijke figuren als hij
werden in die tijd scharrelaers genoemd.
Later verhuisde hij naar de Oude Koude-
kerkseweg, waar hij zijn handeltje voortzet
te. Wie heeft hem niet gekend? Al was het
alleen maar van zijn jaarlijkse kerstbomen
verkoop, die zijn zoon van hem overnam
en nog steeds voortzet.